- Det er en konflikt med våre lover og regler, sier rennleder i FIS, Walter Hofer til NRK.
I stedet for at skifabrikanten skal ha navnet sitt på skiene kan andre aktører kjøpe opp skiproduksjoner og bruke sitt navn på hele skien. Da kan det for eksempel bli navn som Red Bull-ski, BMW-ski og TINE-ski.
Men FIS sier nei. De vil ikke at hopperne skal bruke ski fra andre enn godkjente skifabrikanter og mener at hopperne som bruker Sport 2000 bryter reklamereglene.
- Ikke gode nyheter
Den mektige rennlederen i hoppsirkuset utdyper dette overfor NRK.
- I våre regler er det slik at utøverne bare har lov til å bruke de selskapene som selv lager skiene, sier Hofer til NRK. Dette gjelder alle renn som arrangeres av FIS.
Problemet er at det er Fischer som står bak reklamestuntet. De har produsert skiene for Sport 2000.
Deretter har Sport 2000 tilbudt flere hoppere disse skiene (se bilde). Blant andre brukte den finske hoppstjernen Janne Ahonen utstyret på den første treningen i Kuusamo. Rett etterpå fikk han et klart nei fra FIS.
Det likte den finske hoppstjernen dårlig.
- Det var ikke gode nyheter da jeg hørte om det, men jeg er ikke den eneste i denne situasjonen, sier en oppgitt Janne Ahonen til NRK.
Les også:
Flere i samme situasjon
- Hva vil du gjøre med saken?
-Jeg må bare vente og se. Forhåpentligvis får jeg brukt Sport 2000-skiene et eller annet sted fremover, sier Ahonen.
Det er flere hoppstjerner som ikke får bruke skiene. I tillegg til Ahonen er blant andre hans lagkamerater Ville Larinto og Matti Hautamäki i samme situasjon.
Det er også østerrikerne Andreas Kofler og Martin Koch og tyske Michael Neumayer.
-Jeg taper penger på dette, avslutter Ahonen.
Skifabrikant raser
Det er altså skimerket Fischer som har inngått samarbeid med det sveitsiske firmaet Sport 2000.
Nå truer Fischer med å trekke seg fra hele hoppsirkuset siden FIS nekter hopperne å bruke sponsorski.
-Vi revurderer våre aktiviteter innenfor denne disiplinen, sier skifabrikanten ifølge
Truslene fra Fischer ønsker ikke Walter Hofer å si noe om.
-Jeg ønsker ikke å kommentere det som kommer fra media. Jeg har ikke mottatt slik informasjon selv, sier Hofer til NRK.
Men det er tydelig at det er en konflikt. Fischer
at de er uenige med FIS.NRK har snakket med toppledelsen i Fischer. De sier de ønsker å få vite hva som er riktig og galt. Før den tid ønsker de ikke å kommentere saken før FIS kommer med en klargjøring.
Skifabrikanten har rundt 90 prosent av markedet og innrømmer at taper mye penger på hoppski.
Tilbudt sponsorski
Det norske hopplandslaget har selv fått tilbud om å bruke sponsorskiene fra Sport 2000. Men landslagssledelsen takket nei.
-Vi har blitt tilbudt disse sponsorskiene, men vi sjekket med FIS og fikk beskjed om at det var en uavklart sak, sier sportssjef Clas Brede Bråthen til NRK.
Derfor takket altså landslaget nei.
- Vi tok ikke sjansen på å havne i den litt vanskelige situasjonen som flere andre er i nå, sier Bråthen.
Veien å gå
Den norske landslagshopperen Tom Hilde mener sponsorski er veien å gå.
Skifabrikantene taper penger på idretten og et samarbeid med andre kommersielle aktører kan snu trenden.
- Det er en meget god ide. Da får man mer penger inn i sporten. Skiprodusentene vil aldri få inn penger på å selge hoppski. Men om de selger rettighetene til store firmaer er det en fin reklameplass for utøverne og skifabrikantene, sier Tom Hilde til NRK, og sier at produsentene nå går i heftig minus.
Må løses av FIS
Sportssjefen er enig med Hilde. Men foreløpig er reglene klare.
-Så lenge regelverket er tydelig, så er det greit, men jeg håper at det i fremtiden åpnes for å få flere kommersielle aktører inn i idretten.
- Hvorfor det?
- Hoppsporten har mye å tjene på det. Selve hoppskia har en helt fantastisk komersiell flate som bør utnyttes langt bedre enn den gjør nå, sier Bråthen.
Sportssjefen mener dette må løses av FIS før Norge prøver seg med sponsorski.
Også Janne Ahonen vil tror dette er veien å gå.
-Jeg må bare vente og se. Forhåpentligvis får jeg brukt Sport 2000-skiene et eller annet sted fremover. Det bør bli slik i fremtiden, sier Ahonen.