Det er den sveitsiske kringkasteren SSR som har samlet inn uttalelser fra flere av FIFAs viktigste sponsorer, og der er det unison enighet om at Blatter har gjort det rette i å trekke seg.
Den australske Jaimie Fuller har i lang tid jobbet for å få sponsorene til å ta ansvar for å få FIFA mer etterrettelige, og han har etterlyst mer handling fra sponsorene i lengre tid.
– Det er rett og slett fordi de er de eneste med makt. Penger er det eneste FIFA lytter til. Mange, blant annet politikere og demonstranter, har i årevis forsøkt å endre FIFA uten hell fordi de ikke har hatt noen innflytelse, sa Fuller til NRK i forkant av presidentvalget.
Dette sier Coca Cola:
– Vi respekterer Herr Blatters beslutning. Dette er et positivt skritt for idretten, for fotballen og for tilhengerne. Vi mener denne beslutningen vil hjelpe FIFA til å gjøre de nødvendige forandringer mot en struktur og en institusjon i det 21 århundre.
Dette sier Adidas:
– Vi hilser velkommen FIFAs ønske om forandring. Avgangen til Sepp Blatter markerer et skritt i riktig retning for FIFA.
Dette sier Visa:
– Dette er et viktig skritt for å få fornyet tillitt hos publikum, men det gjenstår fremdeles arbeid. Åpenhet, ærlighet og fair-play bør være et kjennetegn for den nye administrasjonen.
Dette sier McDonalds:
– Beskyldningene om korrupsjon og tvilsom etikk i FIFA har skadet spillet og skjøvet vekk utøverne og fansen. Vi håper forandringene som man er i ferd med å gjennomføre sentralt i organisasjonen blir et første, viktig skritt i reformen av organisasjonen og at verden igjen får tillit til FIFA.
Dette sier Hyundai:
– Nyheten om Sepp Blatters avgang er et første, positivt skritt mot et styre som garanterer høyere etiske normer. Vi har fortsatt et bestemt ønske om å støtte verdens engasjement for fotballen.