NRK gjentar mye av suksessoppskriften fra VM i fjor, men gir sendingene et nytt visuelt uttrykk.
NRK har blant annet utarbeidet en ny grafisk løsning som skal vise utviklingen av partiet, og innreder nytt studio.
Denne gangen vil det bli enda mer fokus på selve sjakken, forteller vaktsjef og fungerende redaksjonssjef Arild Andersen.
– Det nye studioet og den nye grafikken vil forhåpentligvis gjøre spillet enda mer forståelig. Det er spillet som er i fokus. Dette er VM for deg som tenker sjakk når du hører ordet hest, sier Andersen.
Samme folk i studio
I stolene sitter den samme gjengen som i fjor:
- Programleder Line Andersen
- Ekspert Torstein Bae
- Sosiale medier-ansvarlig Heidi Røneid
Røneid vil som vanlig ha ansvaret for å ta inn spørsmål og kommentarer fra seere i sendingene. Bruk emneknagg #nrksjakk i sosiale medier, så ser hun din melding.
I tillegg kommer gjester som Alex Rosén, Jon Almaas og Terje Håkonsen i studio. Reporter Ole Rolfsrud vil bidra med rapporter og innslag fra Sotsji.
- Les også: Kasparov advarer Carlsen
Gå dypere på NRK.no
Nettsatsingen er betydelig oppgradert.
NRK har siden sist utviklet et eget sjakkbrett hvor man kan bla seg fram og tilbake i trekkene, se stillingen og følge med på kurven som viser hvordan partiet har utviklet seg.
– Du vil kjenne igjen sjakkbrettet fra sjakk-OL, men kun med ett parti av gangen, selvsagt. Vi skal gi deg en kjapp tekstanalyse på mobilen, slik at du alltid vet hvordan det ligger an, tendensen i partiet og hvordan det ser ut akkurat nå, sier Ellen Rian, redaksjonssjef for Nye Medier i NRK Sporten.
Magnus Carlsen-kompis og sjakkspiller Askild Bryn vil som vanlig chatte med brukerne på nett. Han vil denne gangen få hjelp av Odin Blikra Vea til å gi et enda mer tydelig bilde av hvordan partiet ligger an til enhver tid.
Tanken er å bruke nettsidene til å gi enda mer analyse for de som ønsker det, men Rian understreker at NRK også har som mål om å gi leserne de viktigste historiene og nyhetene fra Sotsji.
Deler TV-rettighetene
NRK og VG deler TV-rettighetene i år, men innholdsmessig er VG en konkurrent.
– Vi føler alltid et press. Det gjør oss bare bedre, og det er noe som kommer nrk.no-brukeren til gode. Jeg regner med at det er skjerpende for VG også. Og det er også veldig bra for VG-brukeren. Vi gleder oss veldig til å gi folk de gode historiene fra Sotsji, og å lære folk litt mer, som alltid er vårt mål, sier Rian.