Det anslår manager Jørn Ernst. Han er mannen bak Therese Johaugs suksess utenfor sporet.
Bak golfstjernen Suzann Pettersen (34), som frontes internasjonalt av utstyrsgiganten Nike, er Therese Johaug (27) den store kommersielle vinneren blant idrettskvinner fra Norge.
Eventyrlig utvikling
Skistjernen fra Dalsbygda slo gjennom som 18-åring. Snart ti år senere har hun oppnådd en sportslig og kommersiell suksess som gir henne alene ti millioner kroner i året.
– Det er klart at de ti millionene er en miks av alt fra sponsoravtaler til resultatbonuser og flere ting. Det er avhengig av hvordan hun leverer i sporet og det er det viktigste. Men ja, ti millioner kan bli mer og sikkert bli mindre avhengig av resultatene. sier Ernst.
Men det er hanskene med hennes navn, som har etablert Johaug som en het merkevare utover sponsormarkedet.
I løpet av tre vintre har hanskesalget utgjort en butikkverdi på totalt 100 millioner kroner. Nå forventes det at Johaug-salget, etter etableringen av kleskolleksjonen, når denne summen hvert år.
100-150 millioner i året
Salget har gitt Johaug rundt fire millioner kroner i provisjon på de tre vintrene. Etter det NRK forstår kan det utbyttet Johaug kan få muligheten til å ta ut dobles, dersom forventningene til markedet innfris.
Men det er den langsiktige gevinsten som virkelig gir den store gevinsten.
– Om det går som vi tror og det blir 100-150 millioner kroner om noen år så, blir det bra inntjening av dette, sier Ernst.
Therese Johaug er selv klar på at arbeidet med klærne blir hennes fremtidige karrierevei.
– Dagen jeg ikke lenger skal gå på ski den kommer jo den, om lenge lenge, Og da ønsker jeg å jobbe med min egen merkevare, sier Johaug til NRK.
Tok av etter kongeklemmen
VM-gullet i Holmenkollen i 2011 var avgjørende for utviklingen. Først gikk hun over mål i ensom majestet, deretter fikk Kong Harald mesterskapets varmeste klem. Så entret hun premieseremonien i gullkjole. Summen var full klaff.
– Det var surrealistiske dager etterpå. Ordet eksploderer er beskrivende. Det var helt fantastisk. Det var da det tok av. Det var starten på det nivået vi er på når det gjelder sponsoravtaler og oppmerksomhet og den posisjonen, sier Ernst.
– Hvor mye styrket markedsverdien seg den dagen?
– Tidobling er ikke å ta i tror jeg. Fordi da fikk vi så mye henvendelser og mange som så verdien og ønsket å være med på eventyret med Therese fremover, sier Ernst.
Nils Marius Otterstad, manager for langløpsteamet til Aukland-brødrene, landet hennes første markedsavtaler. Han mener Johaugs posisjon nå gjør at potensialet ligger internasjonalt.
– Det blir veldig spennende å følge med på fremtiden. Det er nå vi virkelig ser hvor langt dette merkevaret kan nå og hva Therese egentlig vil med navnet sitt, sier Otterstad.