Rallycross blir elektrisk: – Vil savne lyden

Fra 2020-sesongen blir alle rallycrossbiler i VM elektriske. Det har skapt reaksjoner.

VM rallycross

Med elektriske rallycrossbiler kan man forvente langt mindre lyd fra bilene, med mindre produsentene velger å legge på ekstra lyd.

Foto: Jørgen Steinli / NTB scanpix

Petter Solberg

Petter Solberg ønsker elektriske rallycrossbiler velkommen.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

– Det er jo fremtiden, sier Petter Solberg (43).

Rallycrossføreren testet elbil for første gang i 2001, og har siden prøvd ut en rekke forskjellige biler som kjører på strøm. At sporten hans nå skal bli helelektrisk, ser Solberg lyst på.

– Det ser jeg faktisk veldig positivt på! Elbilene vil akselerere fortere enn bilene vi har nå, og rallycross er en perfekt oppvisning for å teste ut hvor mye hestekrefter du kan få i en bil.

– Mer familievennlig

Det var under VM-helgen på Hell i Trøndelag det ble klart at rallycross-VM i 2020 utelukkende skal bestå av elbiler. Utenom den åpenbare miljøvennlige konsekvensen av skiftet, forsvinner den karakteristiske motorlyden, bensinlukten og sannsynligvis også girene.

Det er særlig lyden som kommer til å bli savnet av rallycrossentusiaster.

– Det mest negative er jo selvfølgelig å miste sjarmen med bensinlukten og lyden. Det er noe vi vil savne, men verden er jo i utvikling og jeg mener det var på tide at elbiler tok over, sier bergenser Andreas Bakkerud.

Audi-sjåføren får støtte fra sin svenske kollega i Volkswagen, Johan Kristoffersson.

– Hardcore-fansen kommer nok til å savne lyden, men jeg tror ikke det er dumt å åpne opp for et mer familievennlig rallyevent med mindre lyd, sier han.

– Nå må fartsfølelsen bli at det hviner i dekkene, der er grensen, ler Bakkerud.

VM-runde i rallycross på Lånkebanen på Hell.

Andreas Bakkerud etter VM-seieren på Hell i 2017. Johan Kristoffersson står bak ham.

Foto: Ned Alley / NTB scanpix

Ut av bygda

Både Solberg, Bakkerud og svenske Kristoffersson er samstemte om at elektrifiseringen av rallycross vil løfte sporten, mens direktøren i Volkswagen Racing, Jost Capito, mener utviklingen er uunngåelig.

– Industrien går mot elektriske biler og man må finne attraktive motorsporter med elektriske biler. Rallycross er viktig her, og jeg tror rally vil bli enda raskere med elektriske biler, sier Capito.

De største bilmerkene er godt i gang med å posisjonere seg for en elektrisk fremtid i rallycrossen. Denne utviklingen kan også bidra til at arrangementene kan flyttes fra bygda til byen.

– Uten lyden er det en større mulighet for å komme nærmere byene, og min store drøm er jo å kjøre VM i rallycross i hjembyen Bergen, forteller Bakkerud.

Siste nytt

  • Risikerer å miste verv på livstid

    Tidligere sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen er anmeldt for fem brudd på idrettens regelverk som følge av det økonomiske rotet etter VM i 2017, skriver VG. Anmeldelsen, som er levert av region sør i Norges Cykleforbund, ble sendt til domsutvalget i Norges Idrettsforbund tidligere denne uka. NRK, NTB og VG har forsøkt å få tak i Tiedemann Hansen uten å lykkes. I februar forholdt 62-åringen seg rolig til regionens anmodningsvedtak. – Dette tar jeg med knusende ro. Jeg er ikke engstelig for det. Men utover det ser jeg ingen grunn til å kommentere det, sa den tidligere sykkelpresidenten.

    Hansen
    Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
  • Fart-trenar sa opp på dagen

    Trenar for Fart, Finn Willy Taugbøl, sa opp si stilling onsdag. Det skriv HA. Taugbøl seier til avisa at han trekkjer seg fordi han er misnøgd med korleis trenarteamet blir evaluert av den sportslege leiinga i klubben.

    Kick Off med Toppserien
    Foto: Berit Roald / NTB scanpix
  • Seier for Henrik Ingebrigtsen

    Henrik Ingebrigtsen innledet sesongen med seier på 3000-meteren under Trond Mohn Games på 7.52.71. – Formen har ikke helt kommet ennå, sier Ingebrigtsen til tross for seiern..

Sendeplan

Kl. Program Kanal