Rallycross blir elektrisk: – Vil savne lyden

Fra 2020-sesongen blir alle rallycrossbiler i VM elektriske. Det har skapt reaksjoner.

VM rallycross

Med elektriske rallycrossbiler kan man forvente langt mindre lyd fra bilene, med mindre produsentene velger å legge på ekstra lyd.

Foto: Jørgen Steinli / NTB scanpix

Petter Solberg

Petter Solberg ønsker elektriske rallycrossbiler velkommen.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

– Det er jo fremtiden, sier Petter Solberg (43).

Rallycrossføreren testet elbil for første gang i 2001, og har siden prøvd ut en rekke forskjellige biler som kjører på strøm. At sporten hans nå skal bli helelektrisk, ser Solberg lyst på.

– Det ser jeg faktisk veldig positivt på! Elbilene vil akselerere fortere enn bilene vi har nå, og rallycross er en perfekt oppvisning for å teste ut hvor mye hestekrefter du kan få i en bil.

– Mer familievennlig

Det var under VM-helgen på Hell i Trøndelag det ble klart at rallycross-VM i 2020 utelukkende skal bestå av elbiler. Utenom den åpenbare miljøvennlige konsekvensen av skiftet, forsvinner den karakteristiske motorlyden, bensinlukten og sannsynligvis også girene.

Det er særlig lyden som kommer til å bli savnet av rallycrossentusiaster.

– Det mest negative er jo selvfølgelig å miste sjarmen med bensinlukten og lyden. Det er noe vi vil savne, men verden er jo i utvikling og jeg mener det var på tide at elbiler tok over, sier bergenser Andreas Bakkerud.

Audi-sjåføren får støtte fra sin svenske kollega i Volkswagen, Johan Kristoffersson.

– Hardcore-fansen kommer nok til å savne lyden, men jeg tror ikke det er dumt å åpne opp for et mer familievennlig rallyevent med mindre lyd, sier han.

– Nå må fartsfølelsen bli at det hviner i dekkene, der er grensen, ler Bakkerud.

VM-runde i rallycross på Lånkebanen på Hell.

Andreas Bakkerud etter VM-seieren på Hell i 2017. Johan Kristoffersson står bak ham.

Foto: Ned Alley / NTB scanpix

Ut av bygda

Både Solberg, Bakkerud og svenske Kristoffersson er samstemte om at elektrifiseringen av rallycross vil løfte sporten, mens direktøren i Volkswagen Racing, Jost Capito, mener utviklingen er uunngåelig.

– Industrien går mot elektriske biler og man må finne attraktive motorsporter med elektriske biler. Rallycross er viktig her, og jeg tror rally vil bli enda raskere med elektriske biler, sier Capito.

De største bilmerkene er godt i gang med å posisjonere seg for en elektrisk fremtid i rallycrossen. Denne utviklingen kan også bidra til at arrangementene kan flyttes fra bygda til byen.

– Uten lyden er det en større mulighet for å komme nærmere byene, og min store drøm er jo å kjøre VM i rallycross i hjembyen Bergen, forteller Bakkerud.

Siste nytt

  • Dobbelt norsk i kvalifiseringen

    Johann André Forfang hoppet lengst av alle og var best i fredagens hoppkvalifisering fra Zakopane. På plassen bak fulgte Robert Johansson. Andreas Stjernen, Anders Fannemel og Halvor Egner Granerud kvalifiserte seg også til søndagens renn.

    Hoppuka 2018/2019.
    Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
  • Gustav Valsvik klar for RBK

    Den 25 år gamle midtstopperen spiller for tyske Eintracht Braunschweig, og har nå signert en fireårskontrakt med Rosenborg. Det melder klubben på sine egne hjemmesider.

    Valsvik klar for RBK
    Foto: RBK.NO
  • Bjørnstad på 2.-plass

    Kombinertløperen Espen Bjørnstad spurtet til andreplass under verdenscuprennet i kombinert i Chaux-Neuve i dag. Det er hans første pallplass noensinne. Østerrikske Franz-Josef Rehrl tok sin aller første seier. Jarl Magnus Riiber endte på 7. plass.

Sendeplan

Kl. Program Kanal
Sport i dag: Sport i dag med v-cup kombinert 5 km langrenn