Denne uken innledes VM-sesongen 2018 med tradisjonsrike Rally Monte Carlo. Mikkelsen stiller til start med voldsomme ambisjoner og nøler ikke med å legge lista høyt for seg selv.
Målet er å kopiere Petter Solbergs VM-tittel fra 2003.
– Alt ligger til rette for at vi skal klare det. Vi er i ett av de beste teamene og kjører en av de beste bilene, så det er egentlig bare opp til oss å gjøre jobben, sier han.
Utgangspunktet for å nå det hårete målet er i hvert fall et helt annet enn på samme tid i fjor.
Da sto Mikkelsen uten arbeidsgiver etter at det tyske Volkswagen-konsernet brått hadde avsluttet sin rallysatsing.
Viktig erfaring
28-åringen endte opp med å kjøre kun sporadiske VM-runder i innledningen på 2017-sesongen, før han signerte kontrakt med Hyundai og avsluttet året med å kjøre de tre siste VM-rundene.
– Jeg var egentlig klar for å ta det neste steget i karrieren i fjor, men slik ble det ikke. Derfor ser jeg på årets sesong som starten på en ny epoke i karrieren, sier han.
Han håper å høste frukter av sesongavslutningen i 2017 denne sesongen.
– For oss var det veldig verdifullt å få muligheten til å bli kjent med teamet og bilen gjennom de tre løpene vi kjørte. Alle biler er forskjellige, og det tar tid å venne seg til ny bil, sier Mikkelsen.
Kommende helg starter han sesongen nærmest på hjemmebane. Mikkelsen er bosatt i Monaco og vet at utfordringen som venter ikke er enkel.
– I Monte Carlo må man ha litt stang inn i forhold til andre løp når det gjelder dekkvalg. Det er ikke alltid den raskeste som vinner dette løpet. Jeg ser på Rally Monte Carlo som det vanskeligste vi kjører når det kommer til å lese underlaget og forstå veigrepet med alle dekktypene vi bruker, sier Mikkelsen.
Solide tester
I likhet med i 2017 har han med seg Anders Jæger som kartleser. Sammen har de to forberedt seg godt.
– Vi har hatt tre dager med test, én dag i desember og to dager i januar. Vi har testet på alt fra fine asfaltveier til vinterveier. Jeg vil påstå at vi er godt forberedt gjennom mye fysisk trening og videotrening, sier rallyprofilen.
En seier i Monte Carlio vil henge høyt.
– Av alle løp, hvis jeg skal velge ett å vinne, så henger dette løpet høyest. Det er så mye historie i Rally Monte Carlo, i tillegg så vil jeg si at det også er det vanskeligste løpet å hente hjem seieren i. Men kommer vi i flytsonen, så er det utrolig gøy å kjøre her, sier han.
Sesongens første VM-runde innledes torsdag kveld.