BILDER: Rally Tyskland 2006
(Klikk oppdater, Ctrl+r, for siste versjon)
Etter dagens etappe leder Sébastien Loeb fortsatt rallyet, foran teamkamerat Daniel Sorda.
Marcus Grönholm har klatret til tredjeplass sammenlagt, ettersom han kjørte forbi Toni Gardemeister i SS12.
Petter Solberg måtte bryte etter motortrøbbel på den første fartspøven, SS9, lørdag.
- Det startet bra, men plutselig kom det rare lyder fra motoren. Bilen stoppet, og det var det, sier Petter Solberg.
Sammenlagt etter 15 av 19 fartsprøver
(Fartsprøveresultater nederst i saken)
1 1 LOEB, CITROËN 02:47:53.5 +00.0
2 2 SORDO,CITROËN 02:48:27.8 +34.3
3 3 GRÖNHOLM, FORD 02:50:07.6 +02:14.1
4 14 GARDEMEISTER, CITROEN 02:50:33.3 +02:39.8
5 4 HIRVONEN, FORD 02:50:49.9 +02:56.4
6 7 STOHL, PEUGEOT 02:51:13.5 +03:20.0
7 12 AIGNER, SKODA 02:52:35.6 +04:42.1
8 6 SARRAZIN, SUBARU 02:52:48.2 +04:54.7
9 17 KOPECKY, SKODA 02:53:05.2 +05:11.7
10 16 ATKINSON, SUBARU 02:53:16.6 +05:23.1
Suverene Citröen - overraskelsen Skoda
I dag kjøres rallyet ved militærleiren utenfor Trier. Store betongstener og krappe svinger er utfordringer førerne må takle.
Skodas Jan Kopecky vant overraskende den første prøven lørdag, foran Daniel Sorda og Sébastien Loeb. Kopecky, som har en niendeplass sammenlagt vant også den 14. fartsprøven.
Etter fredagens kjøring lå Citröen-førere på første til tredjeplass, med Sébastien Loeb i tet. Spaniolen Daniel Sorda imponerte, og lå 40 sekunder bak Loeb.
Sorda fortsatte å vise seg fram lørdag, og slo Loeb med flere sekunder både i SS9, SS10, SS11. Men Citröen-teamet tillater neppe at han kjører forbi teamkameraten.
Loeb leder rallyet med 24 sekunder bedre tid enn Sordo sammenlagt.
- Han presser hardt, og kjører veldig bra. Jeg leder nå, men jeg vil ikke gjøre noen feil og risikere at Daniel slår meg, sa Sébastien Loeb til WRC-radio da han kom i mål etter SS10.
Spanske Daniel Sordo kjører imponerende, men får neppe lov til å kjøre forbi teamkameraten Loeb (Foto: Scanpix/ AFP PHOTO JOHN MACDOUGALL)
Petter Solberg gleder seg til Finland
Uhellene ser ut til å forfølge Petter Solberg.
Etter en ekstrem innsats fikk teamet hans bilen på veien etter en krasj på testkjøringen torsdag. Fredag kjørte han bra, og lå på femteplass før dagens første fartsprøve.
Han var fornøyd og blid, og gledet seg til dagens kjøring, men allerede i den første prøven, SS9, fikk han problemer med motoren på Subaruen.
Solberg kom godt i gang, men etter andre mellomtid stoppet han i veien da motoren feilet. Han brøt dermed rallyet.
- Men det ser ikke bare mørkt ut. Da bilen fungerte og dekkene var riktige kjørte vi svært bra her. Teamet gjorde en kjempejobb for at vi i det hele tatt skulle få startet. Nå er det bare å forberede oss til Finland neste helg, et rally jeg tror kommer til å bli veldig spennende for oss, sier Solberg.
Petter Solberg har kjørt rallyet fire ganger før, med fjorårets sjuendeplass som beste resultat. Sébastien Loeb har vunnet de fire årene VM-rallyet har blitt arrangert her.
Dekk, dekk, dekk og dekk
Den niende VM-runden går rundt den vakre middelalderbyen Trier, langs Mosel-elvens bredder.
Trier er den eldste byen i Tyskland, og ligger ikke langt fra grensen til Luxembourg. Fartsprøvene går på asfalt, men likevel er det stor forskjell på underlaget fra prøve til prøve.
Første etappe (fredag) gikk gjennom vindistriktet i Mosel-dalen. Veiene her er glatte av juice fra druene og tørre blader som ligger i veibanen.
Lørdagens etappe hadde fartsprøver som strakk seg rundt den militære treningsleiren Baumhold. Veiene her er skitne og støvete. Langs veiene er det store betongstener, kjent som «Hinkelsteins».
Den siste etappen går på rettere - og dermed mye raskere - veier i Saarland.
Det er høysommer i Tyskland, og det er meldt pent vær. Men begynner det å regne forandrer underlaget seg totalt for førerne, og som vanlig blir dekkvalget avgjørende.
Det skal kjøres over 350 kilometer i de 19 fartsprøvene. Rallyet starter fredag klokken 09:30, og avsluttes i tolvtiden søndag ettermiddag.
Du kan følge hver sving på NRK og NRK.no.
Fartsprøvene:
SS15:
1 1 LOEB
CITROËN 03:05.0 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 03:05.6 +00.6
3 6 SARRAZIN
SUBARU 03:05.9 +00.9
4 7 STOHL
PEUGEOT 03:07.0 +02.0
5 2 SORDO
CITROËN 03:07.8 +02.8
6 14 GARDEMEISTER
CITROEN 03:08.8 +03.8
7 17 KOPECKY
SKODA 03:09.0 +04.0
8 16 ATKINSON
SUBARU 03:09.1 +04.1
9 4 HIRVONEN
FORD 03:09.5 +04.5
10 12 AIGNER
SKODA 03:11.2 +06.2
SS14:
1 17 KOPECKY
SKODA 12:45.0 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 12:47.9 +02.9
2 6 SARRAZIN
SUBARU 12:51.9 +06.9
3 1 LOEB
CITROËN 12:48.0 +03.0
3 20 MAC HALE
FORD 13:32.5 +47.5
4 4 HIRVONEN
FORD 12:49.9 +04.9
6 16 ATKINSON
SUBARU 12:52.3 +07.3
7 14 GARDEMEISTER
CITROEN 12:52.6 +07.6
8 2 SORDO
CITROËN 12:53.3 +08.3
9 7 STOHL
PEUGEOT 12:53.3 +08.3
10 12 AIGNER
SKODA 12:57.9 +12.9
SS13:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 10:42.4 +00.0
2 4 HIRVONEN
FORD 10:45.0 +02.6
3 17 KOPECKY
SKODA 10:49.7 +07.3
4 7 STOHL
PEUGEOT 10:51.4 +09.0
5 12 AIGNER
SKODA 10:56.6 +14.2
6 6 SARRAZIN
SUBARU 10:57.3 +14.9
7 14 GARDEMEISTER
CITROEN 10:59.4 +17.0
8 2 SORDO
CITROËN 11:01.7 +19.3
9 16 ATKINSON
SUBARU 11:02.6 +20.2
10 20 MAC HALE
FORD 11:11.6 +29.2
SS12:
1 3 GRÖNHOLM
FORD 18:03.5 +00.0
1 1 LOEB
CITROËN 10:49.8 +00.0
2 2 SORDO
CITROËN 18:03.6 +00.1
3 4 HIRVONEN
FORD 18:18.2 +14.7
4 17 KOPECKY
SKODA 18:20.0 +16.5
5 7 STOHL
PEUGEOT 18:21.5 +18.0
6 15 PONS
CITROËN 18:23.5 +20.0
7 14 GARDEMEISTER
CITROEN 11:04.3 +14.5
7 6 SARRAZIN
SUBARU 18:30.5 +27.0
8 16 ATKINSON
SUBARU 18:39.1 +35.6
9 12 AIGNER
SKODA 18:46.8 +43.3
SS11:
1 4 HIRVONEN
FORD 10:46.0 +00.0
2 3 GRÖNHOLM
FORD 10:46.6 +00.6
3 2 SORDO
CITROËN 10:50.6 +04.6
4 1 LOEB
CITROËN 10:52.9 +06.9
5 14 GARDEMEISTER
CITROEN 10:58.3 +12.3
6 7 STOHL
PEUGEOT 11:00.8 +14.8
7 17 KOPECKY
SKODA 11:02.8 +16.8
8 12 AIGNER
SKODA 11:05.7 +19.7
9 6 SARRAZIN
SUBARU 11:13.1 +27.1
10 16 ATKINSON
SUBARU 11:19.0 +33.0
SS10:1 2 SORDO
CITROËN 18:09.5 +00.0
2 1 LOEB
CITROËN 18:16.3 +06.8
3 4 HIRVONEN
FORD 18:23.5 +14.0
4 14 GARDEMEISTER
CITROEN 18:26.9 +17.4
5 3 GRÖNHOLM
FORD 18:28.9 +19.4
6 7 STOHL
PEUGEOT 18:34.0 +24.5
7 17 KOPECKY
SKODA 18:37.5 +28.0
8 6 SARRAZIN
SUBARU 18:37.9 +28.4
9 12 AIGNER
SKODA 18:41.2 +31.7
10 16 ATKINSON
SUBARU 18:45.7 +36.2
SS9:
1 17 KOPECKY
SKODA 13:02.7 +00.0
2 2 SORDO
CITROËN 13:03.6 +00.9
3 1 LOEB
CITROËN 13:12.1 +09.4
4 6 SARRAZIN
SUBARU 13:13.0 +10.3
5 14 GARDEMEISTER
CITROEN 13:13.5 +10.8
6 4 HIRVONEN
FORD 13:14.2 +11.5
7 7 STOHL
PEUGEOT 13:21.1 +18.4
8 12 AIGNER
SKODA 13:25.7 +23.0
9 3 GRÖNHOLM
FORD 13:26.3 +23.6
10 15 PONS
CITROËN 13:28.7 +26.0