– Vi har aldri opplevd maken. Vi har kjørt systemet i 13 år, og vi har garantier fra vår leverandør. Det er et av de største selskapene i Sverige, og de har heller ikke opplevd maken, sier daglig leder Hans Tommy Wilhelmsen i billettpartneren BuyTec til NRK.
BuyTec leier serverplass av Cygate, som ble slått ut av et virusangrep. Billettsystemet til en rekke toppklubber ble slått ut, og først i femtiden lørdag var problemene over.
Odd, Stabæk og Sandefjord, som alle har hjemmekamper lørdag, var blant de norske toppklubbene som ble rammet.
Når BuyTec er nede, får ikke publikum kjøpt nummererte billetter på internett.
– Veldig uheldig
Wilhelmsen mener det er vanskelig å være bedre beskyttet for angrep enn selskapet er i dag.
– Vi har avtale med vår leverandør, som har de beste sikkerhetssystemene som er å oppdrive på markedet. Det har fungert helt uten problemer i 13 år. Vi må komme tilbake til hvordan det kunne skje, sier Wilhelmsen.
Klubbene løste situasjonen ved å selge billetter manuelt på stadion. Men siden systemet var nede, hadde ikke klubbene kontroll på hvilke seter som var ledige eller opptatte.
– Angrepet er veldig uheldig – særlig for de som har hjemmekamp. Inntil videre må det selges blanke billetter, og klubbene må be publikum om å være smidige. Det er heldigvis ikke 16. mai-runden, da kunne det blitt mer kaotisk, sier medie- og IT-sjef Thomas Torjusen i Norsk Toppfotball.
– Vil det bli økonomiske tap?
– Det må man se på etterpå. Det viktigste er å få opp systemet. Klubbene setter opp egne løsninger, så man må følge med på nettsidene, sier Torjusen.
Fyller ut billetter for hånd
Stabæk opplyser at de fikk begrensede utfordringer med de blanke billettene siden toppkampen mot Rosenborg er så godt som utsolgt.
I Skien ble billetttene solgt tribunevis. Kortsidene har uansett fritt setevalg, opplyser billettansvarlig Kristian Hauge.
– På langsidene får man sette seg der det er ledig. De som har sesongkort og egen plass, får bare henstille andre. Vi oppfordrer folk til å være medgjørlige og hyggelige med hveranre, sier Hauge til NRK.
Odd startet det manuelle salget av billettene tre timer før kamp.
Media- og markedsansvarlig Daniel Hov i Sandefjord forteller at klubben løste floken med å printe ut billettene og nummerere for hånd.
– Da har vi kontroll på hvor mye som blir solgt. Vi er på plass og har begynt salget allerede, sier Hov til NRK.
Han tror ikke dataangrepet vil føre til tap av billettinntekter.
– Folk som kommer får uansett kjøpt billett, sier Hov.