– Ååååh!, hørte man en frustrert Hauger rope ut over teamradioen fra bilen.
For det var nok en god start for den norske Formel 2-føreren fra femte startposisjon, men kun etter noen få sekunder skjedde uhellet mellom Hauger og australske Jack Doohan.
Nordmannen havnet rett i murveggen etter å ha krasjet hjul mot hjul. Hauger måtte bryte allerede før første sving på Imola-banen i Italia.
– Jeg fulgte kjørebanen til de andre bilene og ga mye plass til Doohan. Plutselig svinger han brått til høyre. Jeg vet ikke om han ikke fulgte med i speilet, men han svingte rett inn i meg, sier Hauger til NRK etter løpet.
Etter hendelsen var også Doohan på radioen til laget – han mente Hauger hadde skylden i krasjen.
– Han kjørte rett mot meg, sier Doohan over radioen.
Når Hauger hører fra NRK at Doohan prøver å legge skylden på nordmannen responderer 19-åringen kjapt.
– Det er bare morsomt å høre han si det. Man ser at jeg kjører rett og til og med til høyre. Det han sier er jo helt feil, han har sikkert ikke sett reprisen. Jeg tror ikke han har samme mening etter å ha sett reprisen, sier Hauger.
– At noen svinger rett til høyre når det er 20 andre førere på banen er idiotisk, sier Hauger til Viaplay etter løpet.
– Formel-sporten på sitt verste
Haugers manager Harald Huysman kalte i et intervju med Viaplay episoden som oppsto «formel-sporten på sitt verste».
– Veldig leit, for det løsnet litt på test i Barcelona i forrige uke. Han fant noen knep kjøreteknisk. Det så veldig bra ut foran dagens løp. Vi hadde en god følelse, sa Huysman.
Han mener feilen lå hos australieren.
– Jeg er partisk, men feilen ligger nok hos Doohan. Han kaster seg så brutalt inn. Du rekker nesten ikke reagere, sa manageren.
Viaplays kommentatorer var først tydelige på at dette var Doohans feil, men etter å ha sett flere repriser mener de førerne må fordele skylden.
– Det er en race incident ned mot første sving på startlangsiden. Jeg synes ikke vi skal dele ut noe skyld i denne sammenhengen, sier Isdal.
Fremvingen til Doohan ble skjev etter sammenstøtet med nordmannen. Han kom seg inn i depotet, men valgte også å bryte løpet etter at det var for store skader på bilen.
– Det var lite tid til å reagere for meg når han var så aggressiv og svingte til høyre, sier Hauger til NRK.
– Begge to styrer inn mot hverandre
19-åringen fra Aurskog ble sittende i bilen ute i grusfellen etter å ha havnet i murveggen. Begge førerne kom fra hendelsen uten skader.
Ulykken ble notert av dommerne, men de har valgt å ikke etterforske krasjen ytterligere.
– Begge to trekker inn mot midten av banen. Det er mulig at Jack Doohan har en litt bråere bevegelse og de møtes i banen, men jeg tror ikke det er mulig å dele ut noe skyld her, sier Isdal.
– Dette er det som kan skje i starten på et billøp. Det er mange biler man har rundt seg, man kan være tre-fire biler i bredden, sier Gulbrandsen.
Turbulent sesongstart for Hauger
Lørdag kjørte Hauger inn til sin første pallplass i Formel 2 da han tok 3.-plassen.
Ulykken føyer seg inn i rekken av uheldige hendelser for Red Bull-junioren denne sesongen. Nordmannen føler nå at albuene er mye spissere i Formel 2.
– Omgivelsene er mye mer aggressive, sier Hauger til NRK og følger opp:
– Nå handler det om å roe seg ned. Jeg har noen mediedager i Østerrike etter dette og kommer hjem i noen dager før jeg reiser til England for å kjøre simulator. Farten er der, nå må jeg bare holde hodet kaldt.
Med motortrøbbel i Bahrain og etter å ha fått feil beskjed fra laget etter å ha ledet i Jeddah, sikret Dennis Hauger sine første Formel 2-poeng i sesongens fjerde løp i Saudi-Arabia.
Dette er Haugers første sesong i bilsportens nest høyeste divisjon – han kan bli første nordmann i Formel 1.
Til slutt vant franske Théo Pourchaire i løpet som ble kaotisk fra ende til annen. Flere av favorittene kjørte ut og sikkerhetsbilen måtte ut ved flere anledninger.
Hauger var på 9. plass i sammendraget før dagens løp, men er nå ute av topp ti. Nå får nordmannen god tid til å roe seg ned før neste løp. Det finner sted i Barcelona 20. mai.