Nå vil de sammen med Ica åpne landets første ”fotball-dagligvarebutikk”.
I Bakrommet på NRK i kveld avslørte Vålerengas administrerende direktør Pål Breen Osloklubbens nye inntektsidé.
- Vi må jobbe med foretningsutvikling hele tiden. Og da er det klart at du har inntektskilder som ligger der, selv om du skulle få en dupp i publikum, eller det tradisjonelle sponsormarkedet, så har du inntekter som ligger der og driver klubben godt hele veien, sier Breen til NRK.
Flere klubber kommer etter
VIF-direktøren tror dette er veien å gå også for andre norske klubber i tiden som kommer.
- Ja, det tror jeg. Dette har jo skjedd i utlandet for lenge siden. FC København er en foregangsklubb i hele Europa på andre inntekter.
Også Norsk Toppfotball har troen på at dette er en god idé også for andre norske klubber.
- Kjerneproduktet må og skal være fotball. Og kampene våre og arenaene våre er det aller, aller viktigste. Men det å forretningsutvikle og ta konsekvensene av at vi har utrolig mange supportere rundt omkring i hver eneste by i Norges land, er bra. Og det er bra for oss som vil tjene mer for å satse enda mer sportslig, sier leder i Norsk Toppfotball Niels Røine.
Stort inntektspotensiale
Vålerengabrødet som ble lansert for 3 år siden, selger de 5000 stykk av hver dag.
Noe som gir en omsetning på 21 millioner i året.
Og når VIF finner et egnet lokale på Oslo øst og får åpnet sin første butikk, regner de med å sitte igejn med ca 7-8 millioner kroner netto pr år.