- Vi tror det er to årsaker til at det går litt tregere i år enn i fjor. For det første flytter vi på en del seksjoner på tribunene, og for det andre må vi nok erkjenne at to femteplasser i serien de siste årene gjør at det er litt mer forsiktighet blant publikum for å kjøpe nytt sesongkort, sier Media leder i Rosenborg Nils Heldal.
NRK har gjort en uavhengig undersøkelse som viser at det er store forskjeller i hvordan sesongkortsalget går i de ulike Eliteserieklubbene.
Mens regjerende seriemester Stabæk allerede har solgt over tre ganger så mange sesongkort i år som de gjorde i hele fjoråret, kan klubber som Rosenborg, Molde og Strømsgodset slite med å nå fjorårsnivået.
Tror på økning
I Rosenborg har man allikevel tro på at man skal nå målet om økning i antall solgte sesongkort.
- Det går litt tregt her oppe i år. Vi skal flytte ganske mange mennesker til andre steder på tribunen i år, og slik tar litt tid med trøndere rett og slett. Men vi har tro på å nå målet vårt på 11.300 solgte kort, sier Heldal.
- Dere er ikke redd for at Lerkendalspublikummet har blitt for kravstort?
- Nei, det er vi ikke. Vi tror at folk kommer til å kjøpe sesongkort også i år, selv om vi kanskje ikke når målet vårt før ett par uker ut i sesongen.
Optimisme lengre sør
I de tre nyopprykkede klubbene er optimismen stor for at man skal klare å få en kraftig økning av supportere som ønsker seg sesongkort. Alle klubbene har solgt omtrent like mange sesongkort til nå som de gjorde i fjor, og en klubb som Odd Grenland satser på en fordobling av fjorårstallene frem mot seriestart.
I Bergen er fotballinteressen like stor som den alltid har vært. Klubben kan informere om at alle sesongkortene som var tilgjenglig er nå bestilt og at man dermed har solgt like mange kort som det man gjorde i fjor.
NRK har ikke fått tak i tallene til Vålerenga eller Lillestrøm.
Tallene til de ulike klubbene kan ikke settes opp mot hverandre, ettersom ikke alle regner med sponsor- og VIP-kunder. RBK er den eneste klubben som kun oppgir tall for privat marked.