Det var onsdag i forrige uke Norges beste skihopper sist vinter falt under trening i Stams. For tredje gang i sin karriere rev han av et korsbånd i kneet.
Dagen før snakket Inggard Lereim til den internasjonale hoppkomiteen under FIS-kongressen i Cancun.
Der advarte den norske legen, som er medisinsk ansvarlig for de nordiske grenene, om at bindingene som benyttes i hopp innebærer en høy risiko for korsbåndsskader.
Farlig kalvbeint-stilling
– Det er mange typer bindinger som er godkjent. Mange av dem er ikke helt optimale, fordi de kan tvinge kneet i kalvbeint-stilling i landingsøyeblikket. Vi er jo ulikt anatomisk bygd også, og hoppere som i utgangspunktet er litt kalvbeint vil få dette forsterket. Når du lander og får trykk og rotasjon på dette, så kan det fremre korsbånd ryke tidligere enn om man hadde en mer nøytral binding, sier Lereim til NRK.
- Les også: Mener bindingene gjør hoppsporten farlig
Det var sveitsiske Simon Amman som lanserte den nye bindingen under OL i 2010. Bindingen gjør at hopperne får flatere ski og bedre bæreflate i lufta. Det betyr at hoppere som velger en annen bindingstype, vil være sjanseløse.
– Jeg tror ikke alle hopperne er klar over hvilke krefter som virker inn på kneets bevegelse ved landing. Hoppkomiteen har kanskje behov for å se litt nærmere på de mekanismene, sier Lereim.
Regelendring
Etter komitémøtet i Mexico hadde han en oppfølgingsmøte med komitéleder Mika Kojonkoski og renndirektør for hopp, Walter Hofer.
– Vie ble enige om å følge opp dette i felleskap de nærmeste ukene og månedene, opplyser Lereim til NRK.
– Er din innstilling at man bør vurdere en regelendring?
– Ja, man må være nøyere med hvilke bindingstyper man godkjenner til bruk med bakgrunn i den kunnskap og erfaring vi nå har. Eller en utvikling av en binding som bevarer flytekapasiteten, men samtidig ikke har det risikomomentet vi nå snakker om i landingsøyeblikket. Det kan hende det går an å finne en løsning som fyller begge ønsker, sier Lereim.
Hans advarsel kommer til tross for en reduksjon av korsbåndsskader sist vinter. Reduksjonen forklarer han med at det er åpnet for hoppdresser med bedre flyveegenskaper, som igjen har ført til lavere fart og mindre trykk i landingsøyeblikket.
Vil ikke skylde på bindingene
Lereim understreker at han ikke kjenner til om bindingene var en medvirkende årsak til Kenneth Gangnes' siste skade.
Selv sier Gangnes følgende til NRK:
– Jeg tror ikke det hadde noe med bindingene å gjøre. Jeg har ødelagt korsbånd med den gamle bindingstypen også. Men det er positivt at FIS jobber videre med å finne en enda bedre binding.