Rekordsommer for mange Vinmonopol

Tørste nordmenn på norgesferie sender champagnekorker og polutsalg til himmels. Over 30 turiststeder har sett sine lengste polkøer noensinne.

Utsikt fra sommerhytte

Sommervarmen har sendt mange tørste nordmenn til Vinmonopolet.

Foto: Anette Torjusen / NRK

– Folket har hentet fram sin indre sydeuropeer, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

For andre året på rad har koronaen ført til norgesferie.

Og med begrenset mulighet til grensehandel og Tax Free, har køene vokst utenfor Vinmonopolene.

– Salget viser hvor det er fint vær. Og hvor folk velger å bruke ferien, sier Nordahl.

Vi finner turistvinnerne særlig langs Sørlandskysten og helt opp til Hvaler, skal vi tro salgstallene til Vinmonopolet.

Se listen over rekordstedene lenger ned i saken.

Kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet

Kommunikasjonssjef Jens Nordahl hos Vinmonopolet forteller om en knallsommer flere steder.

Foto: Trond Reidar Teigen / NTB

– 50 personer i kø

Hyttekommunen Hvaler er blant stedene hvor Vinmonopolet har satt ny salgsrekord denne sommeren.

Butikksjef Knut Pettersen forteller om en sommer for historiebøkene.

– Køen har stått stort sett hele dagen. Vi har plass til fem personer av gangen inni butikken, og til tider har det stått 50 personer i kø. Jeg har aldri sett så mye mennesker som i år, sier han.

Kultursjefen i kommunen stemmer i.

– Det kan jeg absolutt kjenne meg igjen i. Det har vært helt fullt her nå i godværet, sier Thomas Holmen Olsen.

Juli har vært en bra måned for Vinmonopolet i Hvaler

Juli har vært en god måned for Vinmonopolet i Hvaler

Foto: Vinmonopolet

Olsen forteller om fulle parkeringsplasser og gjestehavner, og restauranter som allerede ligger langt foran fjorårets resultat for hele juli.

– Vi har nok heller aldri bytta så mange toalettruller på sanitæranleggene våre, som vi har gjort nå de to siste ukene, ler han.

Forskjell på hotell- og hytteferie

DNB har oversikt over hvor folk har trukket bankkortet i sommer. Også de kjenner seg igjen i tallene fra Vinmonopolet.

– Det er en god indikator på hvor folk har reist i Norge, men ikke hvor de har lagt igjen mest penger, forteller Ine Oftedahl, direktør for datatransformasjon.

Hun sier det er stor forskjell mellom folk som drar på hotellferie og de som drar på hyttetur.

– De som tilbringer sommeren i eget fylke, enten der er hjemme eller på en hytte, bruker 50 prosent mer på god mat og drikke fra dagligvarebutikk eller vinmonopolet, enn de som reiser utenfor fylket på ferie, sier hun.

Samtidig legger hotellturister igjen dobbelt så mye penger på restauranter, enn de som holder seg i sitt eget fylke.

Portrettbilde av Ine Oftedahl i DNB

Ine Oftedahl i DNB kjenner seg igjen i tallene fra Vinmonopolet.

Foto: DNB

Stor forskjell mellom nord og sør

Men storsalget hos Vinmonopolet gjelder ikke over hele landet. Ingen av de 34 rekordstedene ligger nord for Oppdal.

Nordahl mener været må ta deler av skylden for at Nord-Norge er så dårlig representert.

– Selv om det er sommerdestinasjoner der også, har de hatt et langt lavere salg enn vanlig. Salget øker når det er godt vær, forklarer han.

– Det høres litt rart ut at man drikker mindre alkohol i nord enn i sør, sier Torbjørn Tråslett.

Han er daglig leder i Visit Helgeland, og sier turistene har strømmet nordover også i år.

– Vi har hatt veldig gode bookingtall. Hotellene melder om «all time high» flere plasser. Aktivitetsbedriftene må ofte ut på flere turer enn de vanligvis gjør, forklarer han.

På toppen av Hornet i Meløy. Utsikt mot Helgelandskysten.

Salget har ikke vært like voldsomt langs Helgelandskysten. Kanskje fordi folk har vært opptatt med å gå tur?

Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / privat

Tilbake på Sørlandskysten forteller gjestehavna i Arendal om knalltall. Bare i helga hadde de tusen nye registrerte gjesteovernattinger.

– Når man ser hvor mye folk som er rundt i gatene, så ville det forundre meg mye om ikke mange av dem også var innom vinmonopolet, sier Gordon Fuglestad i Arendal Havn KF.

Mens turistmagnetene rundt om i Sør-Norge har nytt godt av tørste turister, har ikke Oslo merket den samme økningen.

– På landsbasis har salget vært omtrent på nivå med fjoråret, avslutter Nordahl.

Vinmonopolet i Oslo

Vinmonopolet har ikke hatt samme oppsving i Oslo som mange andre turiststeder.

Foto: Vinmonopolet