– Det du kan av matematikk som du bruker i hverdagen, er mer enn godt nok.
Det sier Anders Wiik, som er doktorgradsstipendiat ved Institutt for matematiske fag på Universitetet i Agder (UiA).
– Værmeldingen er et godt eksempel på at vi mestrer matematiske situasjoner i det daglige.
Han har forsket på endringer i hverdagsmatematikken over tid, med utgangspunkt i værmeldingen.
– Krever gode mattekunnskaper
– Du ser over værmeldingen nesten uten å tenke over det. Det er en rutine, forklarer Wiik.
Samtidig består den av tall, symboler og grafer, som krever ulike former for kompetanse.
Antall millimeter forventet nedbør de neste 90 minuttene, prosent luftfuktighet, temperatur, sannsynlighet og vindhastighet i sekundet.
Dette er noe av det du må kunne for å lese dagens værmelding.
Men vet du hvor våt du blir dersom du går ut uten regnjakke, når det er meldt 1,3 mm regn i timen?
Vi har spurt studenter om de tenker over at det er matematikk i å tolke værmeldingen.
– Nei, det har jeg ikke tenkt på. Er det en greie?, svarer Inga Sindland.
Hun synes at værmeldingen er lett å forstå, men har aldri tenkt på den som matematikk.
– Du ser værmeldingen og sammenligner med hvordan det kjentes ut andre dager, mer enn at du regner på det, svarer Nicolai Dahl.
– Det gir mening at det er matte, men det er en ting man ikke tenker over, sier Ingrid Århus.
– Jeg skjønner at man får med seg det grunnleggende i matte ved å kunne forutse været, sier Frida Benjaminsen Egge.
Men verken hun eller Aaliyah Soriano har tenkt over at det er matte i værmeldingen.
I sin forskning studerte Wiik trykte værvarsler i VG og Aftenposten hvert femte år fra 1. mars 1945 til 2015.
Studien viser en klar tendens. Værmeldingen blir ikke lenger fortalt, men må tolkes.
Fra fortellende til fortolkende
– I de eldste værmeldingene var det stort sett tekst. Meteorologen fortalte til leseren hvilket vær som var ventet, sier Wiik.
Som på denne værmeldingen fra 1. juni 1945.
I dag må leseren innta en mer aktiv rolle.
– Skrur vi klokka frem blir det mer bruk av kart, grafer, tabeller og symboler, som sol, skyer og snøkrystaller.
– Leseren må selv tolke en stadig større, mer kompleks mengde informasjon av tall og symboler, forklarer Wiik.
I de tidlige værkartene ble skydekket representert som en sirkel med svarte kakestykker, en såkalt okta.
Begrepet okta er hentet rett ut fra meteorologi, og er et teknisk, analogt symbol med brøk.
– Også i dag er brøk høyst relevant når værmeldingen skal tolkes, sammen med blant annet prosent og mengde.
Det å tolke værmeldingen krever gode hverdagsmatematiske kunnskaper, forteller Wiik.
Kjenner du igjen disse formatene av værmeldingen?
VG, 31. desember 1945
Nyttårsaften 1945 ble det meldt pent, men kaldt vær i store deler av landet.
Aftenposten, 1. mars 1950
Mellom 1945 og 1980-tallet består de fleste værmeldingene i Aftenposten og VG skriftlig tekst.
Aftenposten, 1. mars 1965
Den skriftlige teksten fortalte leseren hvilket vær som var ventet.
VG, 1. mars 1985
Bruk av kart i avisene blir hyppigere utover 1980-årene, men suppleres fortsatt med skriftlig tekst.
Aftenposten, 1. mars 1995
Omkring år 2000 blir bruken av tabeller, kart og grafer dominerende i begge aviser.
VG, onsdag 1. mars 2000
Omkring år 2000 blir bruken av tabeller, kart og grafer dominerende i begge aviser.
Aftenposten, 1. mars 2005
Målbare data som viser til tall og mengde har blitt stadig viktigere frem mot 2015.
– Ikke svartmal nordmenns mattekunnskaper
I forrige uke kom resultatet for Pisa-undersøkelsen 2022. Den viser at norske 15-åringer har blitt dårligere i matematikk.
– Vi må ikke svartmale eller se så dystert på «det store bildet» av nordmenns mattekunnskaper, sier Anders Wiik.
Han forklarer at internasjonale studier ikke klarer å fange opp det de unge får til i sine hverdagsrutiner.
– Det du gjør hver dag, og som oppleves nyttig i butikken eller på arbeidsplassen, er en vesentlig del av matematikken.
Et paradoks
– Paradoksalt nok ser man at forskning viser at mennesker som er gode på hverdagsmatematikk, ikke selv ser på dette som matematikk, sier forskeren.
Thomas Gjesteland er leder i MatRIC og professor ved Institutt for ingeniørvitenskap på UiA.
Også han mener at linken mellom teoretisk og praktisk matte kan være for svak.
– Vi ser stadig vekk at sykepleiere er flinke til å beregne doser medisin, selv om vi hører at sykepleierstudenter har store problemer med medikamentregning, sier Gjesteland.
Han forklarer at man kan ha god matematisk kompetanse, selv om man får en dårlig karakter i faget.
– Det kan være at de ikke klarer å løse regningen i en teoretisk setting som på en skriftlig prøve, men er flinke til å løse det praktisk i sitt daglige yrke.
Så er det ikke dermed sagt at matematisk lesning er uproblematisk.
Et bilde på samfunnsdeltakelse
– Vi vet at mange strever med å gi mening til tall. Å forstå slik informasjon er viktig for å forstå hverdagen, sier Wiik.
Ta eksempler som dagens strømpriser, renten eller graden av koronasmitte i samfunnet.
– Uten forståelse for grafer og symboler kan en gå glipp av viktig informasjon, og risikerer å stenge seg ute fra samfunnet.
Men de aller fleste ser ut til at de lærer å håndtere de matematiske kravene hverdagen stiller – fra å lese værmeldingen til å regne ut prisen til en bukse på salg.
Ikke for sent å snu
Dersom du er en av de som har «meldt deg ut» i møte med grafer og symboler, er håpet på ingen måte ute, ifølge forskeren.
– Selv mennesker som har hatt en negativ opplevelse med skolematematikk, og ser på seg selv som dårlig i matte, kan bli gode grafiske lesere.
Nøkkelen ligger i å se nytten i hverdagsmatematikken.
– Alle må begynne et sted. Å lese værmelding er et folkelig, nyttig og relevant eksempel på et større bilde på deltakelse i samfunnet.
Meteorologiens historie i Norge
Yngve Nilsen er professor ved institutt for samfunnsvitenskap hos Høgskulen på Vestlandet. Sammen med Magnus Vollset har han skrevet boken «Vinden dreier - meteorologiens historie i Norge», som tidslinjen bygger på.