NRK Meny
Normal

Undervurdert kunstner

Torvald Moseid er undervurdert av det offentlige Norge. Nå blir setesdalskunstneren presentert for første gang i full bredde.

Anna Stella Karlsdottir med Moseids kunst

Anna Stella Karlsdottir med Moseids kunst

Foto: Pål Tegnander / NRK

 Setesdalskunstneren Torvald Moseid er undervurdert som kunstner av det offentlige Norge.

Det mener Setesdalsmuseet, som nå har laget landets første utstilling med flere av kunstnerens arbeider.

Det 62 meter lange broderte teppet "De fire årstider" er bare ett av utstillingsobjektene.

 

 

Torvald Moseid ved sybordet

Torvald Moseid ved sybordet

Foto: Setesdalsmuseet

Livstreet

I Setesdalsmuseets 2.etasje viser konservator Leonhard Jansen frem den broderte frisen "Livstreet" på 2 ganger nesten 3 meter, laget i 1949 - blant annet ved hjelp av ulltepper fra Forsvarets avdeling på Evjemoen. Men også med stoff fra morens stakk til Setesdalsbunaden. Moren lå på dødsleiet mens Moseid arbeidet med Livstreet:

Kristen symbolikk

Livstreet har en klar kristen symbolikk. Det samme har diverse avfotograferte utgaver av glassmalerier fra Rjukan kirke, mens et panterhode i porselen fra hans opphold på kongelig dansk porcelain i København viser en del av bredden i kunstnerens uttrykk. Kvinnetorso i tre en annen. Men som glasskunstner var Torvald Moseid pioner ifølge konservatoren:

 

Torvald Moseis kvinnetorso i tre

Torvald Moseis kvinnetorso i tre

Foto: Pål Tegnander / NRK

De fire årstider

Den 62 meter lange broderte veggfrisen "De fire årstider" er naturlig nok hovedattraksjonen på utstillingen. Det henger på sammensatte vegger som bukter seg rundt i utstillingslokalet. En utstillingsmetode som ikke levner kunstverket stor nok ære, mener Leonard Jansen: Det nye operabygget har kanskje en ledig vegg?

 

Leonhard Jansen med Moseids blå panterhode

Leonhard Jansen med Moseids blå panterhode

Foto: Pål Tegnander / NRK

Underkjent

"De fire årstider", "Draumkvedet" og "Orpheus og Eurydike". Tre lange veggfriser som er de mest kjente av Torvald Moseids arbeider. Hans glassmalerier er innkjøpt til noen kirker, men aldri ellers innkjøpt av det offentlige - og dermed en underkjent kunstner, mener daglig leder ved Setesdalsmuseet, Anna Stella Karlsdottir.