Setesdalskunstneren Torvald Moseid er undervurdert som kunstner av det offentlige Norge.
Det mener Setesdalsmuseet, som nå har laget landets første utstilling med flere av kunstnerens arbeider.
Det 62 meter lange broderte teppet "De fire årstider" er bare ett av utstillingsobjektene.
Livstreet
I Setesdalsmuseets 2.etasje viser konservator Leonhard Jansen frem den broderte frisen "Livstreet" på 2 ganger nesten 3 meter, laget i 1949 - blant annet ved hjelp av ulltepper fra Forsvarets avdeling på Evjemoen. Men også med stoff fra morens stakk til Setesdalsbunaden. Moren lå på dødsleiet mens Moseid arbeidet med Livstreet:
Kristen symbolikk
Livstreet har en klar kristen symbolikk. Det samme har diverse avfotograferte utgaver av glassmalerier fra Rjukan kirke, mens et panterhode i porselen fra hans opphold på kongelig dansk porcelain i København viser en del av bredden i kunstnerens uttrykk. Kvinnetorso i tre en annen. Men som glasskunstner var Torvald Moseid pioner ifølge konservatoren:
De fire årstider
Den 62 meter lange broderte veggfrisen "De fire årstider" er naturlig nok hovedattraksjonen på utstillingen. Det henger på sammensatte vegger som bukter seg rundt i utstillingslokalet. En utstillingsmetode som ikke levner kunstverket stor nok ære, mener Leonard Jansen: Det nye operabygget har kanskje en ledig vegg?
Underkjent
"De fire årstider", "Draumkvedet" og "Orpheus og Eurydike". Tre lange veggfriser som er de mest kjente av Torvald Moseids arbeider. Hans glassmalerier er innkjøpt til noen kirker, men aldri ellers innkjøpt av det offentlige - og dermed en underkjent kunstner, mener daglig leder ved Setesdalsmuseet, Anna Stella Karlsdottir.