NRK Meny
Normal

Tidligere tillitsvalgt advarte mot drikking i hviletiden

Tidligere bussjåfør for Lavprisekspressen, Lars Olav Winjum, har advart ledelsen om at kollegaer drikker alkohol under den elleve timers pålagte døgnhvilen. Han mener ledelsen tar for lett på trafikksikkerhet.

Lavprisekspressen

Onsdag ble en buss fra Lavprisekspressen stoppet mellom Kristiansand og Lillesand etter at bekymrede passasjerer ringte politiet. Sjåføren blåste rødt for høy promille.

Foto: Leserbilde / NRK

Onsdag denne uka ble en av selskapets sjåfører tatt for promillekjøring mens han kjørt ekspressbussen mellom Stavanger og Oslo.

Winjum hevder at flere sjåfører har dukket alkohol under døgnhvilen. Han mener bilder og meldinger på Facebook viser det. Han har anbefalt at alkolåser burde installeres i bussene, men mener at ledelsen ikke tar trafikksikkerheten på alvor.

– Når du har elleve timers lovpålagt hvile og åtte timers pliktmessig avhold før du skal kjøre, er det ikke noe særlig å sitte på restaurant å ta seg en øl, sier Winjum.

Han jobbet i selskapet frem til i fjor høst og har i perioder vært klubbleder og tillitsvalgt for Norsk Transportarbeiderforbund.

– Innenfor reglene

Kjell Knarbakk

Daglig leder i Unibuss som driver Lavprisekspressen, Kjell Knarbakk.

Foto: Unibuss

Daglig leder Kjell Knarbakk bekrefter å ha fått henvendelse fra Winjum og at ledelsen hadde en samtale med en sjåfør som tok seg «en halv øl til middagen», uten at det var grunn til ytterligere tiltak.

– Når en sjåfør kommer inn klokka åtte om kvelden og tar en øl er han i prinsippet ikke i arbeidstiden. Han skal kjøre dagen etter, men er godt innenfor loven om pliktmessig avhold, sier Knarbakk.

– Så det er greit at sjåførene tar seg en øl om kvelden under døgnhvilen når de skal kjøre dagen etter?

– Jeg vil ikke si det på den måten. Normalt er han ikke i selskapets tjeneste når han har gått av vakt. Han har å forholde seg til vegtrafikkloven og våre interne retningslinjer om å være uthvilt og opplagt, sier han.

Ifølge han har ikke selskapet strengere retningslinjer enn det som fremgår av Vegtrafikkloven og Lov om pliktmessig avhold, men han presiserer at holdninger og trafikksikkerhet inngår i deres interne opplæring.

– Manglende helsesjekk

Winjum mener dette ikke er første gang han har tatt opp trafikksikkerhet med ledelsen uten å føle at han har blitt hørt.

– I et HMS-møte tok jeg opp at legekontroll er lovpålagt for dem som kjører nattskift. Ingenting skjedde før etter ulykken på Dombås hvor en sjåfør sovnet bak rattet, sier Winjum.

Knarbakk deler ikke Winjum syn på saken.

– Vi innkaller sjåfører som kjører natt til årlig helsesjekk. Det har nok skjedd at noen ikke har møtt opp til den kontrollen, men det har vi skjerpet inn, sier Knarbakk.

– Økonomi går foran

Winjum hevder trafikksikkerheten må vike for økonomiske hensyn under den nåværende ledelsen.

– Trafikksikkerhet vil aldri komme øverst på agendaen så lenge Kjell Knarbakk er daglig leder for Lavprisekspressen. Trafikksikkerheten blir styrt av økonomien, sier Winjum.

– Det avviser jeg, sier Knarbakk.

– Det er helt grunnleggende at vi ivaretar sikkerheten, så jeg forstår ikke påstanden. Ingen kan drive transportvirksomhet uten å ha en grunnleggende holdning om å drive trygt og sikkert, så skal vi selvfølgelig være et forretningsmessig foretak etter det, sier Knarbakk.

Torsdag vedtok selskapet å innføre alkolås i alle sine busser. Knarbakk regner med alle bussene vil ha installert slikt utstyr innen påske.