NRK Meny
Normal

Tobakksprodusent takker Ylvis

Reven har lange tradisjoner på Sørlandet som varemerke for A. Asbjørnsens Tobaksfabrik. Nå skrives det bok om reven på tobakken Eventyrblanding, og forfatteren gleder seg stort over suksessen til Ylvis og måten de hyller reven på.

Montasje av Ylvis og logoen til Asbjørnsens Eventyrblanding

Reven til A. Asbjørnsens Tobaksfabrikk har vært et varemerke i 160 år. Tobakksarvingen Asbjørn Fredrik Asbjørnsen liker godt at Ylvis setter reven på verdenskartet.

Foto: Steve Marcus/NRK montasje / Reuters/NRK

– Vi har prøvd å gjøre reven berømt som merkevare i 160 år, også kommer noen unggutter og gjør det på tre uker. Det er helt fantastisk.

Det sier Asbjørn Fredrik Asbjørnsen som i disse dager sluttfører boka som skal oppsummere den 160 år lange historien til familiebedriften A. Asbjørnsens Tobaksfabrik i Kristiansand.

En lur rev

"Jeg er opptatt med revestreker" svarte Asbjørn Fredrik Asbjørnsen i en tekstmelding, da NRK tok kontakt for å få en kommentar på all oppmerksomheten reven har fått den siste tiden gjennom Ylvis-låten The Fox.

Asbjørn Fredrik Asbjørnsen

Asbjørn Fredrik Asbjørnsen har alltid hatt sans for reven.

Foto: Odd Rømteland / NRK

Det var bestefaren som fant på å bruke en rev som varemerke.

– De fant en lur rev. Han prøvde først en bjørn, men det fungerte ikke. Reven er smartest og lurest av dem alle. Bestefar kom fram til dette etter å ha lest Asbjørnsen og Moes eventyr, forteller tobakksarvingen.

Han forklarer at reven har fulgt familien tett både på produkter, reklameartikler og som en figur de har sans for. Det går på at reven er en luring, og at den sniker seg inn i det daglige.

Knyttes til reven

Asbjørnsen synes Ylvis har vært like lure som reven.

– Det er en eventyrhistorie, sier han.

Tobakksproduksjonen i Kristiansand ble lagt ned i 2005 og flyttet til Danmark. Familiebedriften ble solgt, inkludert rettighetene til revehodet.

– Jeg eier det dessverre ikke lenger, men knyttes fortsatt til revehodet og har fått mange kommentarer i forbindelse med suksessen til Ylvis.

Suksessvideoen The Fox har tatt hele verden med storm. Den har passert 100 millioner visninger på Youtube.

Reven selger godt

T-skjorter og andre effekter med rev på, selger godt om dagen som følge av Ylvis-suksessen. En av dem som gjør penger på det er forretningsmannen Idar Vollvik i selskapet Ludo.

– Vi bruker ikke tekster som Ylvis bruker, men en rev er en rev. Vi forsøker å være lure når vi skal gjøre butikk. Det er ikke ulovlig. Vi driver ikke piratvirksomhet, sa Vollvik nylig til Dagbladet.

Som følge av dette har komikerbrødrene søkt om å registrere «Ylvis» og «What does the fox say» som varemerke.

Rev på taket

A. Asbjørnsens Tobaksfabrik

Dette skiltet var nær ved å bli fjernet i 1997.

Revehodet til tobakksfabrikken har vært et kjent landemerke ved E18 i Kristiansand, men var nær ved å måtte fjernes i 1997. Statens Tobakksskaderåd mente det 2,5 meter store skiltet på bedriftens tak kunne være ulovlig tobakksreklame.

Sosial- og helsedepartementet kom til at det var i grenseland og at reven kunne bli værende på taket.

– Og den skal stå der så lenge jeg eier bygget, sier Asbjørnsen og minner om den massive støtten og det store engasjementet for å bevare reveskiltet.

Revelogoen var også mye omtalt i media i 2008, som følge av ulovlig bruk i filmen Den siste revejakta.

Norsk Teknisk Museum har lagt ut en rekke bilder av merkevaren Asbjørnsens Eventyrblanding, med tegning av ansiktet til en rødrev som logo. Se de på siden industrimuseum.no.

Skjermdump www.industrimuseum.no

Norsk Teknisk Museum har lagt ut flere bilder av gamle rullepakker og tobaksprodukter.

Foto: Skjermdump www.industrimuseum.no