Hopp til innhold

Ylvis vil ha enerett på The Fox

Ylvis-brødrene Vegard og Bård har søkt om å varemerkeregistrere «Ylvis» og «What does the fox say».

Ylvis-videoen "The Fox" har blitt et internett-fenomen på bare tre dager.

TVNorges YouTube-kanal har i løpet av den siste måneden rundet 340.000 abonnenter, og i helgen hadde «The Fox» for første gang over fire millioner visninger daglig.

Det bekrefter Ylvis’ manager Jørgen Thue til VG. Grunnen til varemerkeregistreringen er at komikerne ønsker å beskytte eget navn og utnytte det kommersielt.

– Vi ønsker å ta kontroll, sier Thue, Ylvis-brødrenes manager og daglig leder i brødrenes produksjonsselskap Concorde, til VG.

Interessen for det bergenske brødreparet eksploderte etter at Stargate-produserte «What does the fox say» begynte å ta av på Youtube i september.

Det tok én måned og seks dager før låten ble sett 100 millioner ganger, og Bård og Vegard Ylvisåker er nå i USA for andre gang denne høsten.

I dag deltar Bård og Vegard i showet Late Night with Jimmy Fallon i New York. Fredag inntar de både sofa og scene på det legendariske morgenshowet Today Show på NBC. Til sammen vil disse opptrendene alene nå ut til ca. 6,5 millioner amerikanere.

Bård og Vegard Ylvisåker

Bård og Vegard er igjen på vei til USA for å promotere 'The Fox'.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

T-skjorter og parfymer

Den enorme medieoppmerksomheten har også bragt med seg interesse for å bruke reven i diverse produkter.

Jørgen Thue forteller at Ylvis har fått en rekke forespørsler fra folk som ønsker å bruke frasen «What does the fox say», men ikke alle forslagene har vært like gode.

The Fox-t-skjorte

Det finnes allerede en rekke Fox-produkter på markedet. Nå varemerkeregistrerer Ylvis begrepet, samt sitt eget navn «Ylvis».

Foto: 6dollarshirts.com/skjermdump

Teamet ønsker å produsere produkter som t-skjorter, men også hodeplagg, parfymevarer, smykker og filmer. Og målet er å selge reve-produktene utenfor landets grenser.

– Vi tenker selvfølgelig på å nå ut til hele verden. Noe annet ville være dumt når vi har en verdensomspennende hit, forteller Thue til VG.

Normal saksbehandlingstid for å søke varemerkeregistrering er på fire måneder, men ifølge Patentstyret er det en litt mer omfattende jobb å varemerkeregistrere «What does the fox say» siden det er en frase og ikke et merkenavn.

Allerede til salgs

Et kjapt søkt på nettet viser at kreative hoder har kommet Ylvis-brødrene i forkjøpet, og allerede produsert t-skjorter inspirert av den norske hiten.

En t-skjorte med navnet «What does the fox say» selges til 6 dollar, nærmere 35 norske kroner.

Det finnes også utallige andre reve-t-skjorter til salgs i diverse nettbutikker. For ikke å snakke om kaffekopper, barneklær og tøyvesker.

Ylvis fremførte "The Fox" sammen med Ellen DeGenres i talkshowet som daglig har rundt 4 millioner seere.

Slik gikk det da Ylvis var på Ellen Show.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB