I fjor rykket brannvesenet ut på 1408 unødige og falske brannmeldinger. Tallet har vært stabilt høyt de siste fire årene. I 2012 rykket brannvesenet ut på 1211 automatiske brannmeldinger som viste seg å være falsk alarm. I 2011 og 2010 var tallet henholdsvis 1422 og 1426.
– Vi er stadig ute på automatisk meldere, forteller Øyvind Erland, underbrannmester i Kristiansand-regionen brann og redning.
En brannmelding fra Håneshallen i Kristiansand fører til full uttrykking. Det tas ingen sjanser når brannmeldingen kommer fra en idrettshall full av barn. Alarmen viser seg å være utløst av en teknisk feil.
– Forstyrrende
Samtidig går alarmen et annet sted i sentrum. Nok en gang en teknisk feil.
Når alarmen går på brannstasjonen, er det ingen som tar sjansen på at det kan dreie seg om falsk alarm.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Likevel får unødige brannalarmer konsekvenser for det øvrige arbeidet til brannvesenet.
– Det blir et oppbrudd i beredskapen når vi hele tiden må rykke ut på falske alarmer. Det forstyrrer de andre oppgavene brannvesenet holder på med, sier Jan Røilid, brannsjef i Kristiansand.
Får gebyrer
På Aquarama har brannalarmen gått hele 19 ganger siden de åpnet for om lag ett år siden.
Nå krever brannvesenet at Aquarama tar en gjennomgang. I tillegg vil de bli pålagt gebyrer i tiden fremover.
– Det er ett av de virkemidlene vi har ja, sier brannmester Tor Eriksen.
– Håper vi kan få ned antallet
Det koster en huseier 4000 kroner i gebyr for en unødig utrykning dersom huseieren ikke har gjort jobben sin.
Administrerende direktør ved Aquarama Unni Mesel sier hun forstår at brannvesenet må kreve gebyrer ved unødige utrykninger. Mesel sier Aquarama nå jobber med å få ned antall unødige alarmer.
– Jeg håper vi skal klare å få ned antallet.