Kristiansand kommune holder nå på med en kampanje for å få flere folk til å la bilen stå og i stedet velge alternative reisemåter.
Vil minske køene
– Vi ønsker å gi folk tips til hvordan de kan komme best mulig ut av det når disse tidsdifferensierte bompengene blir innført, sier miljøvernsjef i Kristiansand kommune, Øystein Holvik, til NRK.
Les også:
Flere bør velge sykkel eller kollektiv transport når de skal på jobb og skole, mener han. Dette for å minske køene inn og ut av byen og ikke minst for å få ned utslippene.
Kan spare mye penger
Holvik mener også det er mye penger å spare på å satse mer på sykkel – og kollektivtransport.
– Det blir så uendelig dyrt å bare bygge vei for å møte transportutfordringene. I nasjonal transportplan har man beregnet at det vil koste de største byene 300 milliarder kroner. Men dersom man satser mer på sykkel – og kollektivtransport vil det i stedet koste 140 milliarder kroner, sier han.
Les også:
AKT forventer vekst
Når rushtidsavgiften innføres vil det koste seks kroner mer med maksimal rabatt å passere bommene i rushtiden i Kristiansand.
Siv Wiken, administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk, er spent på om rushtidsavgiften vil få enda flere til å benytte seg av bussen i Kristiansand.
– Vi forventer helt klart en vekst i antall passasjerer. Vi har prøvd å regne på dette, men det er viktig at vi har en beredskap og at vi følger med på hvordan responsen på avgiften blir, sier Wiken.