– Vi skal ut og tilby gratis bussbilletter, og ta med elsykler som de ansatte kan prøve ut. Med dem kan man jo sykle lenger enn på vanlig sykkel, sier Bjørne Jortveit i Kristiansand kommune.
Kampanjen er spesielt rettet mot ansatte ved store bedrifter i kristiansandsområdet, og bakgrunnen er innføringen av rushtidsavgift i september.
Målet er blant annet å legge bedre til rette for busstransport.
– Vi vil blant annet tilby bedriftene å få sanntidsvisning på digitale skjermer så de ansatte kan se når bussene kommer og går, sier Jortveit.
– Dette vil uansett få effekt
Han har stor tro på at kampanjen vil føre til at flere lar bilen stå og heller velger buss eller sykkel til og fra jobb.
– Ja, det har vi absolutt tro på. Vi så jo det når bomsatsen ble doblet i 2010. Det hadde effekt, ifølge statistikken. Så vi vet at det kommer til å bli en reaksjon nesten uansett hva vi gjør.
150.000 kroner er satt av til utdeling av busskort for ansatte i bedriftene.
– Vi skal også ha «Jeg kjører grønt»-kampanjen utover høsten, og i tillegg en vinterkampanje for syklister. Og jo lenger periode folk ekperimenterer med andre måter å reise på enn bil, jo større er sjansen for at dette setter seg som en varig måte å reise på, sier Jortveit.