NRK Meny
Normal

Posten taper millioner på Kina-pakker

Internasjonale regler gjør at Posten taper enorme summer på å levere pakker fra Kina. Nå er representanter fra flere land i Sveits for å finne en bedre løsning.

Vogntog Bring

Bring, som er Postens bedriftstjeneste, leverer mange pakker fra Asia hver dag.

Foto: Christer Sev / NRK

– Posten har høyere kostnader for å videreformidle pakker som kommer fra Kina, enn de får dekket av den kinesiske postoperatøren, sier seksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Daniel Hegland.

Årsaken er det internasjonale regelverket alle land, som er tilknyttet Verdenspostforeningen (UPU), må følges.

Påvirker flere land

Cathrine Grimseid fra Nkom er i Sveits i forbindelse med reforhandlinger av blant annet dette regelverket og sier at det er endringer på gang. Flere land er påvirket av de nåværende retningslinjene, og i årevis har det vært et ønske om å endre vilkårene i regelverket.

– Arbeidet har pågått over lang tid, og det er mye som gjenstår. Når mange land med ulike og til dels motstridende interesser skal utarbeide nye regler, tar det tid å bli enige.

Postmann henter post

Postbud bruker store deler av dagen på å levere pakker fra Asia.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Neste store milepæl i arbeidet vil bli UPU-kongressen i 2018. Da møtes alle medlemslandene i UPU i Etiopia for å behandle forslagene til endring og vurdere veien videre.

– Posten levere alle slike pakker som kommer til landet vårt, fordi de er leveringspliktige, forklarer Grimseid.

Rekordmange pakker fra Kina

Pakker fra Kina er ikke noe nytt fenomen, men omfanget har blitt større de siste årene. Volumet med Kina-pakker har aldri vært større i den norske poststrømmen.

Dette skyldes at det stadig dukker opp nye, billige nettbutikker og apper der du kan kjøpe alt fra elektronikk til klær.

Eksempler på aktører som har tatt det norske markedet med storm er appen «Wish» og nettbutikken «Ali Express».

Millionbeløp

Posten taper millioner av kroner på dagens UPU-løsning. Endringene som nå diskuteres i Sveits, vil trolig ikke trå i kraft før om mange år. Posten må selv ta grep om de ønsker en raskere løsning.

John Eckhoff

– Vi er forpliktet til å levere til de prisene UPU har fastsatt, sier pressesjefen i Posten.

Pressesjef i Posten, John Eckhoff, bekrefter at de er i kontakt med aktuelle, utenlandske avsenderselskap, som for eksempel Kina Post, og at de prøver å lage interne leveranseavtaler som gjør det mer gunstig å levere asiatiske postpakker.

– Alle postselskaper jobber nå med å tilpasse tjenestene til dagens behov, på tvers av land. Det tar tid, men det kommer gode løsninger i fremtiden som er bedre for både forbrukere, nettbutikker og distributører.

Dyrt å sende rekommandert

Det er UPU som fastsetter prisen for å levere ut brevpost og rekommanderte brev på inntil to kilo i alle verdens land.

Dette systemet er laget for at folk i utviklingsland skal ha råd til å sende post til høykostland som Norge. Men fortsatt regnes flere svært industrialiserte land som u-land her. Kina er ett av dem.

Rekommanderte sendinger brukes ofte, og koster seks-syv kroner ekstra fra Kina.

– Blir ikke nødvendigvis dyrere for forbrukeren

Eckhoff sier at det er på tide å modernisere den internasjonale postavtalen.

Han forteller at forhandlingene som pågår med Kina Post og andre utenlandske avsenderselskap, ikke nødvendigvis vil gjøre det dyrere for norske forbrukere å motta pakker fra Kina.

– Mange utenlandske butikker bruker rekommanderte sendinger som ikke er tilpasset dagens internasjonale netthandel, sier han og fortsetter:

– Vi vil ha på plass gode løsninger for sporing av pakkene, men også enklere og billigere løsninger enn å sende rekommandert. For de kjøres i egne og lukkede poststrømmer, og er dyre for oss å produsere.