Fjord Lines nye danskeferjer. Nye flyruter fra Kjevik. Nedgang i handel med Europa. Årsakene er flere til at Color Line i Kristiansand må regne med tøffere kamp om kundene i årene fremover.
Les også:
Neste år kommer et konkurrerende ferjetilbud fra Stavanger og Langesund.
– Dette vil trolig påvirke trafikken via Kristiansand havn. Veksten vil dempes, sier rådgiver Geir Berg i konsulentfirmaet Sitma, som er eksperter på handel og logistikk.
Berg sikter til Fjord Lines to nye cruiseferjer «MS Stavangerfjord» og «MS Bergensfjord«», som starter sine seilinger til Danmark i mai og september 2013.
Vekst på Kjevik
Kjevik lufthavn opplevde 13 prosent vekst i passasjertall første kvartal 2012, og rapporterte tidligere i år om jevn vekst både på innenlands- og utenlandsmarkedet.
I oktober kom nyheten om at Flynonstop vil sende sørlendinger med fly direkte til åtte byer i Europa.
Økt chartertrafikk med fly vil på sikt ta ferjepassasjerer, ifølge konsulenten.
– Nesten halvparten av ferjetrafikken går om sommeren. Vi snakker i stor grad om transport til ferie. Her vil man møte konkurranse med ferie- og chartertrafikken fra Kjevik, mener Berg.
Krise i europeisk økonomi vil også bremse handelen med utlandet, noe som kan gi mindre lastebiltrafikk.
Color Line avviser
Linjedirektør i Color Line Odd Grønberg har ikke tro på at Kristiansand-Hirtshals vil merke noen nedgang. Rederiet planlegger ikke for færre passasjerer.
– Vi skal sikre at vårt produkt er konkurransedyktig, og venter ikke noen nedgang i trafikken, sier Grønberg.
– Vil dere ikke merke konkurransen fra nye ferjeruter, nye flyruter og nedgang i handel?
– Nei, vi tror ikke det. Vi har hatt tøff konkurranse tidligere, det skjerper oss. Vi må bare rigge oss for en slik situasjon, sier linjedirektøren.
Les også:
De siste årene har Color Line opplevd vekst i norske passasjerer, og nedgang fra utlandet. Derfor har rederiet blant annet inngått samarbeid med Bykle kommune om å skreddersy Hovden-pakker.