NRK Meny
Normal

Nordmenn elsker dejlige Danmark

Nærmere 3.5 millioner mennesker reiser med danskebåtene i løpet av ett år. Av de reisende er det mange ganger flere nordmenn enn dansker. Men hvorfor er det slik?

SuperSpeed 1

Danskebåten SuperSpeed 1 til kai i Kristiansand før avreise til Hirtshals. I alt er det seks passasjerfergeruter mellom Norge og Danmark.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

– Du vet, i Norge er det bare kultur. Det er Kilden og alle sånne aktiviteter for den pompøse eliten. Men de unge vil til badeland og oppleve litt svømming og slikt, sier Steinar Johansen.

Fra Kilden til badeland

Steinar Johansen og Harald Halvorsen

Steinar Johansen (t.v.) og Harald Halvorsen skal til Danmark.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

Han og kameraten Harald Halvorsen skal til Danmark i tre dager.

– Vi skal til badeland med ungene, forteller Halvorsen.

De to sørlendingene er i lystig lag ute på røykedekket på SuperSpeed 1, som også i dag står for overfarten på Color Lines rute mellom Kristiansand og Hirtshals.

Beliggenhet og den kanskje mer folkelige kulturen i Danmark nevnes som årsaker til at det blir to-tre danmarksturer i året, men denne gangen er det badeland som er destinasjonen.

– Det er så langt mellom sånne aktiviteter i Norge, i hvert fall på Sørlandet. Hadde vi hatt noe sånt nærmere, så hadde det ikke vært så mye reising over, mener Johansen.

Trekker sørover

Men det kan umulig være bare badeland som lokker nordmennene til Danmark.

Tall fra rederiene som offentliggjør nasjonaliteten på danskebåt-passasjerene viser at nordmenn er i klar overvekt, foran dansker, tyskere og nederlendere.

På Color Lines rute fra Kristiansand til Hirtshals er 60-70 prosent av de reisende nordmenn.

Her er det faktisk færre dansker enn tyskere.

Også på linjen Larvik - Hirtshals er det 60-70 prosent nordmenn.

På Stena Lines rute mellom Oslo og Frederikshavn er nesten 70 prosent norske, mens Fjord Line og DFDS ikke ønsker å oppgi nasjonaliteten på sine reisende.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Dansk sommerferie

Odd Grønberg

– Bortimot halvparten av alle våre reisende reiser i juni, juli eller august, sier Odd Grønberg. (Arkivfoto)

Foto: Geir Ingar Egeland / NRK

Ifølge rederiene er det spesielt om sommeren nordmenn er glade i Danmark.

– I høysesong er det barnefamilier som er i flertall. Målet er feriesentre i Danmark, strandliv, Legoland, opplevelsesparker og lignende, sier Odd Grønberg, som er linjedirektør for strekningen Kristiansand - Hirtshals i Color Line.

Sjef for DFDS (dansk rederi) i Norge, Vivian Sivertsen, bekrefter trenden med familieturer om sommeren.

– Men vi har også svært mange par og vennegjenger som reiser for å oppleve København. Vi ser at svært mange bestemmer seg raskt for å ta en svipptur til København hvis det for eksempel er dårlig vær i Norge, forteller Sivertsen, om ruten som går mellom Oslo og København.

Og trafikken sørover stopper ikke med ett sommeren er over.

– I helgene hele året er det mange voksne par og vennegjenger som skal på byferie. Kjøper ferdige pakker med overfart med bil, gode måltider om bord og hotellopphold i Danmark. Og i midtuke utenom høysesong er det mange godt voksne mennesker som har anledning til å ta seg fri en utvidet weekend, forteller Grønberg.

Han legger til at en stigende trend er norske syklister og golfere som vil til Danmark.

– Vi har hatt oppimot 1000 syklister på én avgang, sier linjedirektøren.

Dejlig med norsk lommebok i Danmark

Anne Marie og Rikke Alise Eidsvåg

Anne Marie (t.v.) fra Kristiansand og Rikke Alise Eidsvåg fra Steinkjer, men bosatt i Kristiansand, er på tur.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

Selv om badeland, feriesenter og golfbaner med lange åpningstider er med på å forklare den store overvekten av nordmenn kontra dansker, er det ikke til å komme utenom den økonomiske biten.

For det er billig å være norsk i Danmark.

Venninnene Rikke Alise og Anne Marie skal på dagstur til pannekakelandet, og er slående ærlige om formålet med turen.

– Vi skal kose oss litt i Hirtshals og handle det nordmenn flest gjør - tobakk og alkohol. Og kanskje litt godteri, forteller venninnene.

– Det er veldig greit for oss som bor i kollektiv og ikke har så mye penger. Handle inn mat, røyk og snus og slike ting. Hvis vi tar oss en tur annenhver måned, så holder det, mener Rikke Alise, som legger til at det også skal shoppes på båten.

Også danskenes væremåte appellerer til besøk.

– Dansker er kjempehyggelige. Det er ikke alltid vi skjønner hva de sier, men de er ufattelig hyggelige, sier Anne Marie.

– Vil bli enda større overvekt av nordmenn

Fall på ski

Tall fra forsikringsselskapet Tryg har vist at det for hver 100. danske som skader seg i skibakken, er én nordmann. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Ruan Kendall / flickr.com

Selv om nordmenn er i klart flertall har også danskene sin høysesong for reiser til Norge. Det er i vintermånedene og til norske fjellheimer og skidestinasjoner.

For mens nordmenn ofte reiser for å feriere og kose seg, skal danskene oppleve.

– Vår hovedperiode for å transportere dansker er i skisesongen. Største skidestinasjon er Trysil, sier Vivian Sivertsen i DFDS.

På Color Lines linje mellom Larvik og Hirtshals er faktisk to tredeler av de reisende i vintermånedene dansker.

Likevel blir altså danskene småbrødre i trafikken totalt sett, og linjedirektør Frode Hansen tror økonomi vil føre til at det vil bli enda større overvekt av nordmenn på danskebåtene i fremtiden.

– Den sterke norske krona vil nok føre til at gapet blir enda større, mener Hansen.

Shoppingtur med familien

Tove Stray, Bjørnar Eidstø, Habiba Elisabeth Stray og Sofiya Stray

Innimellom shoppingslagene pleies familiebåndene med kortspill. Fra venstre: Bjørnar Eidstø, Habiba Elisabeth Stray, Sofiya Stray og Tove Stray.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

Det er heller ikke til å komme utenom at en del av den store andelen nordmenn på båtene skyldes båtshopperne. På Color Lines linje Kristiansand - Hirtshals utgjør dagsturistene 10-15 prosent.

Tove Stray og Bjørnar Eidstø tar seg sammen med barna av og til en skikkelig ferietur til Danmark, men i dag er de på svipptur og tar første båt hjem igjen.

Turen er viet oppholdet på båten for familien som bor i Søgne.

Taxfree

Taxfree er en slager på danskebåten.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

– Vi reiser som regel i feriene når ungene har fri, for å finne på noe sammen og komme oss litt vekk, sier Tove.

Handelen skal først og fremst innbringe kjøttvarer og litt godteri til ungene.

– Så er det noen som skal ha noe på kvoten også, legger Bjørnar kjapt til.

– Jeg liker egentlig ikke godteri på båten, så jeg er med mest for turen og å få være med familien, bedyrer Habiba, mens lillesøsteren trekker frem sjokoladen som hovedgrunnen til at hun er med på tur.

Familien sier det har blitt mer aktuelt å bruke båten som et shoppingsenter etter som reisetidene har blitt kortere.

Tar man første båt hjem, tar det ikke mer enn 7.5 timer fra avreise fra Kristiansand til man er tilbake i sørlandsbyen.

– Du føler du får litt mer igjen for tiden du bruker, sier mannen i familien.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Norsk kjøpefest på båten

Matkø på SuperSpeed 1

Folk i matkø på SuperSpeed.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

At det er overvekt av nordmenn på båtene, er gull verdt for butikker og restauranter.

– Vi har kunder i alle aldre og nasjonaliteter, men nordmenn bruker mer penger enn mange andre, i hvert fall blant landene i Norden, sier områdeleder Ragnhild Thorstensen i parfymen på SuperSpeed 1.

Også sjef Rickard Ternblom for Stena Line Norge forteller om kjøpelystne nordmenn, spesielt rundt juletider.

– Norske julebordsgjester legger igjen mest penger, både i butikker og restauranter, sier Ternblom, om ruten som går fra Oslo til Frederikshavn.

FMB-manager Jan-Arne Pettersen på SuperSpeed 1 er kjøkken- og restaurantsjef på båten.

Jan-Arne Pettersen

Jan-Arne Pettersen med det som skal være landets mest brukte softismaskin.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

– Legger du sammen alle båtene, er Color Line et av Norges største restaurantforetak, sier Pettersen, og funderer på om fergeselskapet ikke er det aller største også.

Spesielt buffeen er svært populær.

– Ifølge Diplom-Is er softismaskinen i buffeen den i Norge det tappes mest av. Veldig mange unger identifiserer seg med softismaskinen. Det å kunne tappe selv er kjempegøy. Kanskje litt til de ansattes fortvilelse, for det blir litt softis over alt noen ganger. Men det er veldig gøy for ungene, forteller Pettersen

Dansker med termos og niste

Ragnhild Thorstensen

Områdeleder Ragnhild Thorstensen i parfymen.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

Kjøpefest er det imidlertid ikke for danskene om bord.

Ragnhild Thorstensen i parfymen på SuperSpeed 1 konstaterer at danskesesongen ennå ikke er over.

– I parfymen har vi hatt mye salgsvarer akkurat nå, så det har vært en slags redning for oss. Da har de faktisk kjøpt noe, for de har fått mye til halv pris.

– Alle har med seg niste og kaffe. De vil ikke bruke 20 kroner på en kaffekopp. Da sitter de rundt i gangene med alt de skal drikke og spise, kanskje ikke bare for overfarten, men også litt til oppholdet i Norge, forteller Thorstensen.

Hun mener det ikke holder å bare si at nordmenn har bedre råd, de tar seg også best råd og unner seg mer.

– Danskene trafikkerer ikke så mye for å handle. På denne tiden er det mye dansker, men de skal opp til fjellet. Dette er en helt annen type kunder for oss, istemmer kjøkken- og restaurantsjef Pettersen.

Noe av forklaringen på dansk kjøpeforakt kan også ligge i at de danske gjestene på linjen Kristiansand - Hirtshals ofte er fra nord i Danmark.

– Det er noe jeg har fått fortalt av dansker at de som bor i den nordlige delen er litt mer pengebevisste. At de som kommer fra København, Esbjerg og nedover der, bruker litt mer penger enn de i nord, sier Thorstensen.

Lyn-proviantering

Proviantering på SuperSpeed 1

Områdeleder i taxfree-seksjonen, Christian Karlsen, firer ned en tomcontainer i Hirtshals.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

Gjerrige danske turister eller ikke, det er like fullt stor mengder varer som må losses opp i Hirtshals, også på vinterstid.

På grunn av teknisk kluss med en sikringsboks ble provianteringen i Hirtshals utsatt i noen få minutter denne onsdagen.

– Det skjer hver gang NRK er her, sier en noe ironisk Christian Karlsen.

– Varene skal inn i hyllene på tre kvarter. Så det må gå veldig fort, forteller han.

Områdelederen i taxfreen sørger selv for å få varene om bord i skipet.

– I dag har vi bestilt for cirka 300.000 norske kroner. Det er litt mer enn normalt for årstiden, ettersom det er vinterferie, forteller Karlsen.

Proviantering på Superspeed 1

Bakkemannskapene har kontroll.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK
Proviantering på SuperSpeed 1

Det går mye godteri i en container.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK
Proviantering på SuperSpeed 1

Som skal inn i full fart.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

– Det er som regel fire til 12 containere, som tar fem svære paller, som skal om bord per levering. Det er for det meste proviantering til taxfree. Så er det litt kjøtt og frysevarer til byssa. Men det er mest til oss, sier taxfree-lederen.

I høysesongen provianteres det to ganger i døgnet i Hirtshals og én gang i Kristiansand.

Alt av taxfree- og parfymevarer og proviant til byssa lesses opp i Hirtshals. Ting som klær og elektronikk lesses opp i Kristiansand.

– På det meste er vi oppe i hundre paller i døgnet med forskjellig som skal inn i butikkene. Det er vanskelig å si hvor mange tonn det er, men det er mange titalls, forteller butikksjef Øystein Skogeng.

Når varene er om bord settes alt av tilgjengelig mannskap inn for å fylle opp butikkene.

Proviantering på SuperSpeed 1

Butikksjef Øystein Skogeng hjelper til med å få varene opp i hyllene. Er det knapt med tid, settes også rengjørerne på båten inn i arbeidet.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

Stamgjester

Øystein Skogeng

Øystein Skogeng styrer butikken på seilasene mellom Kristiansand og Hirtshals.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK

Blant de mange som reiser med danskebåten er det en del gjengangere.

– Vi har gjester som kommer igjen ofte. Tror de føler seg litt hjemme her, mener butikksjef Skogeng.

Ragnhild Thorstensen forteller at hun blir gjenkjent på gata i Kristiansand av gjester som har truffet henne mange ganger på skipet.

Det er spesielt pensjonister og folk som jobber i transportbransjen som er gjengangere på danskebåten.

– Det ser vi hele tiden. De som ofte dukker opp igjen er eldre mennesker. Pensjonistgjenger som reiser på faste turer sammen. Vi prøver å stoppe opp og slå av en prat hvis anledningen byr seg, forteller Thorstensen.

Kosetur

Sissel Dønnestad og Helga Tonhaugen fra Kristiansand er blant dem som ofte er på båten. På denne turen tar de kveldsbåten hjem fra Danmark slik at de får åtte-ni timer i Hirtshals.

Det skal handles både på båten og i Danmark, blant annet vin, forteller damene.

– Det blir noen av disse turene, men vi drar også på weekendferier, sier Dønnestad.

– Jeg synes det er så koselig å komme til Danmark. Det er hyggelige folk, sier Tonhaugen, som har ekstra tette bånd til landet med en samboer som er dansk.

– Jeg tror folk reiser for å kose seg og ha det hyggelig. Det ser ut som folk trives om bord og vi trives med å ha folk om bord, fastslår butikksjef Øystein Skogeng på SuperSpeed 1.

Sissel Dønnestad og Helga Tonhaugen

Sissel Dønnestad (t.v.) og Helga Tonhaugen liker seg i Danmark.

Foto: Lars Erik Larsen / NRK