Hopp til innhold

Nytt truckstopp på E18

Yrkessjåfører får nå en etterlengtet rast- og hvileplass langs E18. Private lager nå et tilbud til sjåfører, etter at Statens vegvesen i løpet av 12 år, ikke har klart å gjøre det.

Geir Figenskau

Initiativtaker til den nye rast-og hvileplassen langs E18 i Lillesand, Geir Figenskau, viser fram området som nå planeres, like ved rundkjøringene på Gaupemyr. Han håper dette skal bli Sørlandets største stoppested langs veien.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Mangelen på en skikkelig rast- og hvileplass for yrkessjåfører langs E18 mellom Grimstad og Kristiansand kan nå være løst. Private bygger nemlig et serverings- og overnattingssted på Gaupemyr i Lillesand, som også innlemmer tungrafikken.

Bygginga er allerede i gang, og stedet vil gi tilbud til 40 vogntog.

– Stedet er nær lokalmiljøet i Lillesand og det er nær E18 for veifarende. Jeg tror det er en veldig bra beliggenhet, sier Geir Figenskau.

Lager tilbud til yrkessjåfører

Han viser fram det åtte mål store området på Gaupemyr i Lillesand, som han håper skal bli det nye, store stoppestedet for bilister midt mellom Oslo og Stavanger. Og som i tillegg skal gi yrkessjåfører en etterlengtet rast- og hvileplass.

Selv har Figenskau lang erfaring med sjåfører fra Høvåg gjestehus og gamle E18.

– Nå har jeg vært borti yrkessjåfører før, og det er ei kjempetrivelig gruppe. Vi vil legge til rette for dem så godt vi kan, så de har en plass de kan få middag, ta seg en dusj og slappe av rundt bordet sammen med andre kolleger, sier Figenskau.

Han håper at det nye stedet på kort sikt kan løse noe av problemet med for få hvilesteder for førere av store kjøretøy langs europaveien.

– Tidligere var jeg på Høvåg gjestehus og der hadde vi vel opptil 30 vogntog på samme tid. Da var det fullt, her skal vi kunne klare mer.

Tusen vogntog daglig

I dag går det omtrent tusen vogntog daglig på E18 mellom Stavanger og Oslo. For dem som kommer fra Kristiansand og østover, er Brokelandsheia i Gjerstad nærmeste rasteplass, som har gode nok forhold for sjåførene.

Lastebilnæringa har flere ganger kritisert og aksjonert mot Statens vegvesen, fordi planene om truckstopp ikke har blitt realisert som lovet. Nå blir det private som skal stå for tilbudet, som i første rekke er beregnet på vanlige bilister, men som får truckstopp i tillegg.

– Det blir et spisested og servicesenter for alle veifarende og alle i lokalmiljøet. Det er en plass folk kan stoppe når de kjører Oslo–Stavanger, for eksempel. Jeg håper det blir Sørlandets største stoppested langs veien.

Har ventet i 12 år

Trolig vil stedet være klart til åpning til nyttår. Fylkesleder i lastebileierforbundet i Aust-Agder, Benn Olav Tvedt, er glad for at tilbudet kommer, og at en lang kamp nå kan være over.

– Vi er veldig glade for det. Vi har skyndet på dette siden 2000 da de begynte på ny E18. Vi var med å pushe på for å få en truckstopp, men det har dratt veldig ut, det er 12 år siden. Men kommer det en truckstopp i år eller neste år, så er vi veldig glade for det, sier Tvedt.

– Hva tenker du om at det er private som tar jobben?

– Statens vegvesen har ikke vært noen pådriver. Dersom private må ta hele jobben synes jeg det er beklagelig. Vegvesenet har laget håndbøker for raste- og hvileplasser der det går ut og sier at det skal gjøre sånn og sånn. Dersom det ikke følges opp, er det sterkt beklagelig, sier Tvedt.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %