– Det har vært et enormt forsøplingsproblem, både over og under havet, sier varaordfører i Tvedestrand kommune, Vidar Holmsen Engh.
De omstridte anleggene strekker seg gjennom Tvedestrand, Risør og Arendal kommune.
Nå skal de bort, etter 15 års kamp.
– Også for sikkerheten på sjøen er det bra at de endelig fjernes. Blåsene sliter seg og flyter av gårde, påpeker varaordføreren.
En enorm jobb
– Det er kaotisk. Mye har løsnet og snurret seg i hverandre. Vi må bare begynne i en ende, sier daglig leder i Auqusub, Gisle Espeland.
Sørlandsfirma Aquasub vant anbudsrunden og endte opp med den store ryddejobben.
– Det er en enorm mengde organisk materiale på tauet. Det må tas opp og skilles ut.
Etter planen skal de gamle anleggene være fjernet i løpet av september i år.
Ryddet ikke opp
Agder Mussels eide opprinnelig de 15 blåskjellanleggene.
Fiskeridirektoratet ga selskapet en frist på seks måneder til å fjerne anleggene.
Dette ble ikke gjort og selskapet ble begjært konkurs i desember i fjor.
Mente eier måtte fjerne anleggene
De var 150 kilometerne med tauverk og uante mengder plast som Agder Mussels lot ligge i flere fikk Norges Miljøvernforbund til å reagere.
I mai fjor politianmeldte de selskapet for brudd på forurensningsloven.
Nestleder i forbundet Ruben M. Oddekalv sa til NRK i fjor at Agder Mussels burde stilles ansvarlig for opprydningen.
– Vi mener de bevisst har brutt forurensningsloven og ikke gjort noe for å rydde opp, sa Oddekalv til NRK i forbindelse med anmeldelsen i fjor.
Ble politianmeldt igjen
Blåskjellanleggene i de tre kommunene består av 15 anlegg. Hvert av dem har cirka 10.000 meter tau. Til sammen altså 15 mil.
Tauene utgjør med andre ord halve avstanden fra Kristiansand til Oslo.
I desember i fjor gikk de tre gjeldende kommunene ut og sa at de vurderte å anmelde Agder Mussels.
Selskapet svarte på dette i en pressemelding der de skrev at politianmeldelsen ikke var løsningen.
Til NRK sa tidligere styreleder Frank Glad Balchen at de hadde kontaktet kommunene og Fiskeridirektoratet for å finne en løsning.
Vi hadde en båt klar og noen som var interessert i å overta to av konsesjonene, men kommunene greide ikke å finne løsninger, sa han til NRK i fjor.