Dagligvarebutikker melder nå om like mye godterisalg på hverdager som de normalt gjør på en lørdag. Hverdag har blitt helg for mange.
Henrik Mathisen står med hendene fulle av chips i en dagligvarebutikk i Arendal. Han merker at det blir litt mer godt enn vanlig nå. Både på han selv og andre.
– Folk er helt gale. Det er koronatider så da må man ha alt man trenger, sier Mathisen.
Selv mener han at all chipsen han kjøper forbrennes på grunn av mye trening.
– Det er nok verre med dem som er late og bare sitter hjemme, sier han og ler.
Salget i ukene 11 og 12 viser en volumøkning på nesten 50 prosent for sukkervarer, sammenlignet med tilsvarende uker i fjor. Det viser tall fra AC Nielsen, som innhenter data fra alle landets dagligvarebutikker.
Veksten må sees i sammen nedgang i salget av smågodt i løsvekt, som mange butikker har stanset som et smitteverntiltak.
Sjokolade og chips
Ved Rema 1000 Vestnes Sør i Mandal har butikksjef Kjell Vidar Landelius det travelt med å etterfylle snop i butikkhyllene.
– Det går mye i chips og sjokolade, men vi selger mer av alle typer søtsaker nå.
Landelius tror mye innesitting gjør at folk unner seg mer snop enn ellers.
– Vi selger like mye søtsaker nå på hverdagene som vi ellers gjør på godteridagen lørdag, sier kjøpmannen.
Rema 1000 ønsker ikke å oppgi konkrete salgstall, men bekrefter at de selger mer av både godteri og snacks.
– Det er en betydelig vekst. Samtidig er nok forklaringen at med mindre folk på farta så er salg hos kiosker og tax-free sterkt redusert, sier PR og kommunikasjonssjef Calle Hägg.
AC Nilsen mener noe av økningen kan knyttes til påsken, som er en uke tidligere enn i fjor.
LES:
Kjeks-salget opp 39 prosent
Kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn Takle Friis, merker også at handlemønsteret har endret seg.
– Det virker som folk er mer opptatt av hjemmet og av å kose seg med god mat på kveldene, sier han.
Tall fra butikkjeden viser at salget av chips og snacks har økt med 13 prosent de siste tre ukene. Godterisalget har økt med 19 prosent og kjekssalget med hele 39 prosent.
Takle Friis tror likevel ikke det vil bli tomt for godteri i hyllene, så han ser ingen grunn til å hamstre.
Dobler salget
Også snacks-produsentene merker at folks vaner har endret seg etter koronautbruddet. Kjartan Rønvik er fabrikksjef ved Sørlandschips i Kristiansand og har gode dager på jobb.
– De to siste ukene har vært de to beste ukene i hele år når vi ser på mengdene vi leverer ut fra fabrikken, sier han.
Fredag kjørte Sørlandschips ut 775 paller med chips til butikkene. Det er nesten dobbelt så mange som på en vanlig dag.
Feriefølelse hver dag
Elling Tufte Bere, professor i folkehelsevitenskap ved Universitetet i Agder, har følgende forklaring på hvorfor vi spiser mer godteri nå:
– Mange sitter nok med en følelse av det ikke er hverdag lengre, man får en følelse av helg eller ferie, sier han.
Tufte Bere er også seniorforsker ved Folkehelseinstituttet. Derfor vet han også at folk har blitt mindre aktive den siste tiden.
– Vi har blitt mindre aktive. Tenk på hvor mange aktiviteter vi vanligvis gjør som nå er stanset, sier han.
For selv om mange har en følelse av å være mer ute og mer på tur enn tidligere, er reduksjonen i aktivitet hos testpersonene redusert med 14 prosent her hjemme, viser statistikken.