Hopp til innhold

Får du motorstopp mellom skipet og kaia kan du bli knust

Nesten daglig er det tilfeller av uvettig kjøring ved havna i Kristiansand der småbåter kjører for nærme store skip. – Det kan gå veldig galt, sier driftssjef, Thomas Granfeldt.

Uvettig kjøring

Dette cruiseskipet måtte flere ganger tute i hornet for å få en seilbåt til å vike unna fredag ved havna i Kristiansand. - Svært alvorlig, mener driftssjef Thomas Granfeldt.

Foto: Kristiansand havn

Thomas Granfeldt

Driftssjef ved Kristiansand havn, Thomas Granfeldt, har sett seg lei på uvettig kjøring i nærheten av store skip.

Foto: Rebecca Trondsen / NRK

– Det er flott at folk bruker sjøen. Det er sånn det skal være om sommeren. Men man er nødt til å ha respekt for de skipene som kommer inn, og holde avstand. De er krevende å manøvrere og stopper ikke akkurat på en femøring, sier driftssjef ved Kristiansand havn, Thomas Granfeldt, til Fædrelandsvennen som først omtalte saken.

– Uvettig kjøring

Granfeldt forteller til NRK at de nesten daglig opplever episoder der småbåter eller andre kjører for nærme store skip og der situasjonen kunne ha blitt farlig.

Les også:

– Det gjelder både cruiseskip, men også containerskip og ferjer. Det som skjer er at de feilberegner avstanden eller at de prøver å komme seg forbi mens skipet er på vei inn til kaia, sier Granfeldt til NRK, som kaller disse tilfellene for uvettig kjøring.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Havna i Kristiansand
Foto: Kristiansand båthavn

Fredag måtte et cruiseskip dra i hornet for å få en seilbåt til å flytte seg og har flere eksempler på skip som må bråmanøvrere fordi småbåter og andre kjører for nærme.

– Nå en ferje som Superspeed må ta en krapp sving for å styre unna en båt som kjører rett foran er dette en svært farlig situasjon, sier han som mener farlige situasjoner oppstår daglig ved havna i Kristiansand.

Viser til havnereglementet

– Jeg vil at folk skal bruke sjøen så mye som mulig. Både småbåter, kajakkpadlere og folk med padlebrett, men folk må holde seg unna nyttetrafikken, oppfordrer han.

Granfeldt henviser til havnereglementet som sier at du innenfor visse områder skal holde deg unna med seilbrett, vannscootere og småbåter.

Vanskelig å få øye på

Hvor langt unna bør folk holde seg unna de store skipene for at det ikke skal oppstå farlige situasjoner?

– Du skal faktisk holde deg lenger unna enn det du tror. Når du står på broen på en stor båt ser du ikke alt det som skjer fra skutesiden. Det er ganske utrolig hvor dårlig oversikt du har, sier han.

Han opplever generelt at kajakkpadlerne er flinke til å holde seg unna de store skipene.

– De bruker også ofte veldig synlige klær og holder seg som regel inntil land. Jeg tror nok det er småbåtene som synes det er gøy å hoppe i «hekkbølgene» eller krysse foran de store båtene, sier han.

Hvor galt kan det gå hvis det først går galt i en slik situasjon?

– Hvis disse store skipene kjører propeller på siden kan du bli sugd opp i propellvannet. Får du motorstopp mellom skipet og kaia kan du bli knust. Dersom en stor båt som for eksempel Superspeed må ta en brå sving kan folk ombord bli skadet. Dette er veldig alvorlig, sier han.

Må vise sjøvett

– Heldigvis har jeg ingen eksempler på hendelser som har gått ordentlig galt. Likevel ser vi daglig eksempler på uvettig kjøring og jeg vil minne båtførere og andre på at de må holde avstand og vise sjøvett i nærheten av store skip, sier Granfeldt, som mener det i enkelte tilfeller bare er flaks at det ikke skjedde alvorlige ulykker.

– Mange har nok glemt mye av det de lærte på båtførerkurset og det er nok også mange som feilberegner og opplever at det ser mye tryggere ut enn det er. Ikke alle situasjonene er farlige, men i mange tilfeller oppleves det nok som en potensielt farlig situasjon for en kaptein på et stort skip, sier han.

– Jeg tror mange kapteiner opplever slike situasjoner som veldig usikkert. Noen av de kommer til Kristiansand for første gang og de er kanskje ikke kjent i farvannet. Da krever det mye av konsentrasjonen din dersom du har mange småbåter som ligger nærme skipet, sier han.

Uvettig båtkjøring

Driftssjefen for havna i Kristiansand advarer sterkt småbåter, kajakkpadlere og folk på sjøbrett om å kjøre for nærme store skip. - I verste tilfelle kan du bli sugd opp i propellvannet, sier han.

Foto: Kristiansand havn

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 0,63 kr
Dyrest kl. 07 1,36 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 4,7 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,6 kr En vask
  • Varmeovn 1,1 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %