NRK Meny
Normal

Landsdeler kniver om nytt veiselskap

Det er mange om beinet når lokaliseringen av det nye veiselskapet skal bestemmes.

Rushtid på Vesterveien

Her på E39 ved Kristiansand skal lange køer unngås ved den nye veien som er planlagt.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Regjeringen har gitt selskapet som skal få fart på landets veiutbygging navnet «Nye Veier».

Regjeringen har satt av 130 milliarder kroner til veiselskapet, men det er fortsatt ikke besluttet hvor selskapet skal ha hovedsete. Det eneste som er bestemt er at det ikke blir i Oslo.

NHO i Rogaland uttalte til NRK at det er viktig at selskapet ligger der veien skal bygges.

Halvard Ween

Regiondirektør i NHO Rogaland Halvard Ween.

Foto: Kirsti Wilhelmsen / NRK

– Det er lett for oss, med utgangspunkt i Rogaland, å gå inn for at det nye veiselskapet må lokaliseres i Kristiansand, sier NHOs Regiondirektør Hallvard Ween.

Trøndelag er på hugget

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) sitter i Transportkomiteen, og har merket interessen for selskapet.

Åse Michaelsen

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp)

Foto: Håkon Eliassen / NRK

– Det er veldig mange som ønsker å få plasseringen, og spesielt Trøndelag og Bergen har vært veldig på hugget, sier Michaelsen.

Hun legger til at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er klar på at det er kompetanse og nærhet til prosjektene som veier tyngst.

Også Fredrikstad, Telemark og Østfold ønsker å være vertskap for veiselskapet.

Veldig positivt for næringslivet

Espen Solheim-Kile er doktorgradstipendiat ved Universitetet i Agder og er tilknyttet utbyggerselskapet Kruse-Smith. Han understreker at veiselskapet blir viktig for næringslivet.

Espen Solheim-Kile

Espen Solheim-Kile er doktorgrad stipendiat ved Universitetet i Agder og er tilknyttet utbyggerselskapet Kruse-Smith. Han har tidligere fryktet at OPS-selskapet kan bli for stort og kronglete slik han mener Vegvesenet er i dag.

Foto: Arne Larsen

– Dette er åpenbart veldig positivt for dem som driver med anleggsvirksomhet og andre typer konsulenttjenester tilknyttet utbyggingsprosjekter.

Solheim-Kile er enig med NHO Rogaland om en plassering i Kristiansand.

– To av de store OPS-veiprosjektene i landet har vært gjennomført på Sørlandet, i tillegg har vi Campus Grimstad (UiA) hvor det har vært tett samarbeid mellom private og offentlige aktører, helt fra tidlig i prosessen.

Mener Agder har kompetansen

Førsteamanuensis ved handelshøyskolen UiA Øystein Meland mener Sørlandet er et naturlig valg.

Øystein Meland

Førsteamanuensis ved handelshøyskolen UiA Øystein Meland.

Foto: UiA

– Hvis kompetanse skal vektlegges for å få dette hit, mener jeg Agder ligger godt an.

Samtidig som det er viktig for næringslivet, understreker han at det også kan være en arena for studenter, der de kan komme ut og se prosjekter der det skjer mye.

– Det vil tilføre regionen interessante arbeidsplasser, og det vil og helt sikkert føre til at lokale aktører kan komme inn og gjøre jobb for et slikt selskap, sier Meland.