Det sier forsker Espen Solheim-Kile ved Senter for eiendomsøkonomi på UiA. Han er en av få i landet som forsker på OPS-selskaper.
– Det høres ut som regjeringen har spennende intensjoner, men da er det viktig å sikre at disse intensjonene ivaretas. Klarer man å samle rett kompetanse og gjøre de rette prioriteringene, så kan det nok være realistisk. Men det er vanskelig å spå på forhånd, sier han til NRK.
Frykter kopi av Statens vegvesen
Solheim-Kile sier den største frykten er at selskapet vokser seg for stort, og at det dermed skapes et nytt byråkrati.
– Den største fallgruva er at man bygger opp et selskap som vokser og vokser, og som blir en kopi av det man allerede har. Det er også farlig hvis det over tid ender opp med å bli politisk styrt, for tanken er jo at det skal styres av seg selv, sier han.
Han sier han ennå ikke har forstått hvorvidt det nye selskapet skal bruke OPS eller ikke.
- Les også:
Det vet heller ikke stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF). Han sier det er opp til selskapet om de vil bygge etter en OPS-modell. Samtidig avviser han at selskapet skal bli en kopi av Statens vegvesen.
– Hvis det utvikler seg i den retningen, så har man feilet. Selskapet vil nok konkurrere med veivesenet om å bygge mest effektivt, men det skal ikke bli noen kopi for å si det sånn, sier han.
Mener Sørlandet har gode forutsetninger for veiselskap
Grøvan avkrefter også at selskapet over tid vil bevege seg over til å bli politisk styrt.
– Noe prøving og feiling vil det nok være i en startfase, men jeg tror mulighetene for å lykkes er veldig store, poengterer han.
Det er ennå ikke klart hvor det nye veiselskapet skal ligge. Men Grøvan utelukker ikke at Sørlandet kan seile opp som en god kandidat.
– Jeg synes absolutt at Sørlandet har viktige forutsetninger som kan gjøre det relevant å etablere selskapet her. Det ville blitt fantastisk for vår landsdel.
- Les også: