Lei av ladekø?

Det er stor rift om ladeplassene på norske veier. Her er tipsene som korter ned køtiden.

Ladekø på Brokelandsheia

Det kan lønne seg å ikke full-lade bilen.

Foto: Odd Rømteland / NRK

– Vi har kjørt innom flere plasser for å få lading, men ingen er ledige, sier Morten Sæther.

Han og familien fant ledig lader først på den fjerde stasjonen.

– Dette viser hva som kan skje fremover hvis vi ikke fortsetter å bygge ut masse ladestasjoner, sier nestleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland.

Foreningen har spådd at denne sommeren blir en stresstest av hurtigladenettverket.

Morten Sæther i ladekø

Morten Sæther måtte innom fire stasjoner før han fikk ladet på vei fra Horten til Kristiansand.

Foto: Odd Rømteland / NRK

På ferie i elbil

Det ser ut til at de har fått rett.

Nesten halvparten av norske elbilister planlegger ferie med elbil i sommer, ifølge foreningens undersøkelse.

Men hva er egentlig god skikk og bruk på ladestasjonen? Sjekk faktaboksen lenger ned i saken.

– For få hurtigladere

Hva er egentlig problemet?

– Det er for få hurtigladere generelt. Gjerne bare to eller tre på hvert sted. Da tar det tid når det er mange som kommer innom, sier Haugneland.

Håkon Stiksrud leder Circle K’s ladetilbud. Han har også merket de lange køene.

– Vi beklager at det er kø. Det er en spesiell situasjon, med mange elbiler på veiene, sier han.

Han har imidlertid et tips til alle elbil-førere nå i sommertrafikken.

– Ikke lade bilen mer enn til 80 prosent. Etter det går ladingen treigere.

Håkon Stiksrud, leder utviklingen av Circle K’s ladetilbud

Håkon Stiksrud leder utviklingen av Circle K’s ladetilbud. Han sier det stadig kommer flere ladere.

Foto: Circle K

Mangler areal

De siste par årene har de ifølge Stiksrud firedoblet antallet ladere. Og det trengs.

Stortinget har mål om at alt salg av nye personbiler i 2025 skal være nullutslippsbiler.

Det har kommet 56.000 nye elbiler på norske veier bare i år, viser tall fra ladebilstasjonsdatabasen NOBIL og Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Hvorfor har dere ikke flere ladestasjoner langs hovedveiene, der det er mange elbiler?

– Vi har slitt med å finne areal til det. Det er en diskusjon med vegvesenet og kommunene. Det kommer flere ladere, men dette er prosjekter som tar litt tid, sier Stiksrud.

Ladekø på Brokelandsheia

Ladekø på Brokelandsheia i Agder.

Foto: Håkon Sagen / NRK

Avhengig av støtte

Han sier at de er avhengige av støtte fra det offentlige.

Det legges bra til rette for å kjøpe elbil, men vi savner tilrettelegging for utbygging av ladestasjoner.

Det statlige selskapet Enova har bidratt til 230 hurtigladere langs hovedveiene i Norge. Men deres oppgave er først og fremst å bidra til ladetilbud i nye områder.

– Nå nylig sørget vi for at det blir en helhetlig utbygging av 25 ladesteder med lynlading i Troms og Finnmark, sier kommunikasjonsrådgiver Daniel Milford Flathagen.

Petter Haugneland, kommunikasjonsleder Elbilforeningen

Petter Haugneland i Norsk elbilforening frykter lengre køer hvis det ikke kommer flere ladere.

Foto: privat / privat