Hopp til innhold

Ingen lover nye Kjevik-ruter for 2015

Ingen av de tre norske flyselskapene på Kjevik ser for seg nye ruter i nærmeste fremtid. En ny utenlandsterminal betyr ikke nødvendigvis nye destinasjoner, sier flere av dem.

Widerøe

Både Widerøe, Norwegian og SAS mener det vil bli vanskelig å fylle flyseter frem og tilbake på ruter til Frankfurt og London.

Foto: Jan Gulliksen

Silje Brandvoll

Informasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe sier de er godt fornøyd med de eksisterende rutene fra Kjevik, men at ingen nye ruter er planlagt for flyplassen.

Foto: Widerøe

– Etterspørsel og et stort nok marked er det som trengs, og det finnes ikke ved Kjevik i dag, sier informasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe om en ny potensiell Frankfurt-rute fra flyplassen.

En fersk undersøkelse gjort av Kjevik Lufthavn viser at næringslivet i Kristiansand ønsker en direkterute til Frankfurt. Årsaken er blant annet at oljebedriftene jobber mer og mer i Sør-Amerika og at Frankfurt er et lettere sted å oppnå en god ruteforbindelse den veien.

Brandvoll sier at verken en London-rute eller en Frankfurt-rute ligger i den umiddelbare planleggingen.

Det er ikke nok at Kristiansand ønsker å komme til Frankfurt, vi må vite at Frankfurt vil komme til Kristiansand.

Silje Brandvoll, Ibformasjonssjef i Widerøe

Setene må fylles

Norwegian er glade for lokalt initiativ og oppfordrer næringslivet til å ta kontakt med selskapets ruteplanleggere om de har ønsker og tanker om mulige ruter.

Lasse Sandaker-Nielsen

Informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen sier at Kjevik Lufthavn har potensial, men at de ikke ser for seg noen umiddelbare nye flyruter for 2015.

Foto: Margret Helland / NRK

Samtidig sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, at det trengs mer enn initiativ for å fylle fly.

– Vi kan ikke fly rundt med halvtomme fly, det har vist seg å være dårlig butikk, sier han.

Han er ærlig på at Kjevik ikke er stort nok for slike ruter næringslivet ønsker seg.

– Slik situasjonen er nå, har vi ikke opplevd god nok etterspørsel på Kjevik til å opprette nye ruter, sier Sandaker-Nielsen. Han sier at det ikke planlegges nye ruter fra Kjevik på nyåret.

Også konkurrent SAS opplever det samme.

– Verken London eller Frankfurt er ruter det er lett for SAS å starte opp fra Kjevik, sier direktør for myndighetskontakt og infrastruktur i SAS, Ove Myrvold.

Ny terminal ikke nok

Myrvold sier at en ny utenlandsterminal på Kjevik ikke er nok.

– En ny terminal genererer ikke trafikk i seg selv. Det er det passasjerene som gjør.

Han forklarer videre at det er to grunner til at Kjevik er uegnet for Frankfurt-og London-ruter.

– I London har vi 22 daglige avganger med SAS, og vi har ikke mulighet til å etablere flere ruter på grunn av kapasitet på flyplassen. Dermed må etterspørselen være så stor fra Kjevik at vi velger å legge ned en av de eksisterende rutene.

Han sier videre.

– Frankfurt er hovedsakelig Lufthansa sin flyplass, det er ikke interessant for oss å fly passasjerer til Frankfurt for at de flyr videre med Lufthansa, sier Myrvold.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %