– Etterspørsel og et stort nok marked er det som trengs, og det finnes ikke ved Kjevik i dag, sier informasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe om en ny potensiell Frankfurt-rute fra flyplassen.
En fersk undersøkelse gjort av Kjevik Lufthavn viser at næringslivet i Kristiansand ønsker en direkterute til Frankfurt. Årsaken er blant annet at oljebedriftene jobber mer og mer i Sør-Amerika og at Frankfurt er et lettere sted å oppnå en god ruteforbindelse den veien.
Brandvoll sier at verken en London-rute eller en Frankfurt-rute ligger i den umiddelbare planleggingen.
- Les også: Velger Frankfurt foran London
Setene må fylles
Norwegian er glade for lokalt initiativ og oppfordrer næringslivet til å ta kontakt med selskapets ruteplanleggere om de har ønsker og tanker om mulige ruter.
Samtidig sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, at det trengs mer enn initiativ for å fylle fly.
– Vi kan ikke fly rundt med halvtomme fly, det har vist seg å være dårlig butikk, sier han.
Han er ærlig på at Kjevik ikke er stort nok for slike ruter næringslivet ønsker seg.
- Les også: Trolig ingen «ebolafly» til Kjevik
- Les også: Nå blir det bygging av ny utenlandsterminal på Kjevik
– Slik situasjonen er nå, har vi ikke opplevd god nok etterspørsel på Kjevik til å opprette nye ruter, sier Sandaker-Nielsen. Han sier at det ikke planlegges nye ruter fra Kjevik på nyåret.
Også konkurrent SAS opplever det samme.
– Verken London eller Frankfurt er ruter det er lett for SAS å starte opp fra Kjevik, sier direktør for myndighetskontakt og infrastruktur i SAS, Ove Myrvold.
Ny terminal ikke nok
Myrvold sier at en ny utenlandsterminal på Kjevik ikke er nok.
– En ny terminal genererer ikke trafikk i seg selv. Det er det passasjerene som gjør.
Han forklarer videre at det er to grunner til at Kjevik er uegnet for Frankfurt-og London-ruter.
– I London har vi 22 daglige avganger med SAS, og vi har ikke mulighet til å etablere flere ruter på grunn av kapasitet på flyplassen. Dermed må etterspørselen være så stor fra Kjevik at vi velger å legge ned en av de eksisterende rutene.
Han sier videre.
– Frankfurt er hovedsakelig Lufthansa sin flyplass, det er ikke interessant for oss å fly passasjerer til Frankfurt for at de flyr videre med Lufthansa, sier Myrvold.