– Det er vanskelig å svare på. Det spørs blant annet hva kunden ønsker å snakke om. Vi er stort sett fleksible på å snakke med kunden. Men vi bør ligge unna å prakke på kunden noe som helst, sier styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland til NRK.
Denne uken fortalte NRK om at en nylig utskrevet pasient sendte klage på en drosjesjåfør som snakket om religion under en kjøretur.
Sjåføren skal også ha stoppet for å vise passasjeren en politisk video.
– Dette er uakseptabelt, sa seniorrådgiver ved Sørlandet sykehus, Bjørn-Erik Evensen.
– Ikke politikk og religion
Men hva er egentlig greit at en drosjesjåfør snakker om i løpet av en kjøretur? NRK bestilte drosje og testet en av sjåførene i Agder Taxi.
– Vi prøver å unngå å snakke om ting som kan skape diskusjoner. Vi har en intern policy i opplæringen der vi ikke diskuterer politikk, og vi unngår også diskutere religon, sier Øyvind Stokkeland.
Agder Taxi har omtrent 70 drosjeløyver og nærmere 150 sjåfører. I løpet av et år møter hver av de tusenvis av kunder.
– Været er det desidert mest populære samtaleemnet. Alle kan forholde seg til det skiftende været i Norge. Når man blir ferdig å snakke om været i øyeblikket, kan man snakke om været som var eller været som skal komme, sier Stokkeland.
Får få klager
I løpet av et år er det rundt 32 millioner drosjeturer i Norge. Ifølge Taxiforbundet har de få klager.
– Vi snakker antakelig om noen få promille, sier styreleder Trevland.
I løpet av turen blir vi stående i kø.
– Trafikken må jeg kunne snakke om.
– Men er det ikke politikk?
– Jo, men drar du det litt langt er det meste politikk. Så da må vi være veldig stille underveis, sier han.
– Hvor går grensa for hva som er politikk?
– De daglige tingene som folk holder på med er helt greit å diskutere, sier Stokkeland.
Snakker om sex-livet
Sjåføren forteller at noen passasjerer snakker mye. Enkelte snakker gjerne om sexlivet sitt.
Dette foregår gjerne sent på natten og i helgene, og det er som regel fulle passasjerer som deler sexlivet sitt.
Andre ganger snakker kunden i mobilen. Da får sjåførene ofte høre svært private samtaler. For å unngå pinlige situasjoner later de gjerne som om de ikke hører etter.
– Det er en stor fordel å kunne respondere på noe kundene sier, men likevel uten å være uenig med passasjeren. Sjåførene er ofte helt bevisste på å være på lag med kunden. Dette er en strategi for å gi passasjerene en best mulig reiseopplevelse, sier Stokkeland.