– Først og fremst ønsker vi en bedre dialog, og målet med det er å få et bedre samspill, sier kommunikasjonssjef Oda Riska i Go Ahead.
Da ordførere fra flere kommuner langs Sørlandsbanen møtte opp til møte med Go-Ahead, var toget i rute.
Men i 2023 ankom 35 prosent av togene på Sørlandsbanen sin endestasjon seks minutter forsinket eller mer.
Togselskapet inviterte ordførerne til åpen dialog, hvor fokuset skulle være på hvordan Sørlandsbanen kan bli bedre.
De håper nå på å bedre tilliten.
– Vi har det samme målet om å gi en god tjeneste til passasjerer på Sørlandsbanen. Ordførerne vet hvor viktig strekningen er for dem som bor i deres kommuner, sier Riska.
Håper stopp kommer tilbake
Go Ahead har innrømmet at de har problemer med forsinkelser, manglende vedlikehold og aldrende tog.
– Det er snart ingen som kan bruke toget. Vi er her først og fremst for å forsikre oss om at togtilbudet ikke blir redusert ytterligere, sier Lyngdal-ordfører Unni Nilsen Husøy (Frp).
I desember ble flere stopp kuttet på avgangene til Sørlandsbanen. Det er færre stopp på stasjonene i Audnedal, Vegårshei og Gjerstad.
– Jeg har forhåpninger om at i 2025 så kommer alle stoppene tilbake, sier Husøy.
Følgeforsinkelser dominerende
Ifølge togselskapet er følgeforsinkelser den dominerende årsaken til forsinkelsene.
Fordelingen for de andre forsinkelsene i 2023 var rundt 45 prosent feil på infrastruktur, 45 prosent hos operatør og 10 prosent utenforliggende årsaker.
– Hos operatør er det feil på kjøretøy som er den dominerende faktoren. Disse feilene fører ofte til at toget ikke klarer å holde den hastigheten som er forutsatt i ruteplanen, skriver Go-Ahead i en pressemelding.
NRK har gjennom flere saker fokusert på Sørlandsbanen, og dens mange problemer.
– Krise
– Sånn som det er nå er det på ingen måte godt nok. Punktlighet på 65 prosent det er krise, sier administrerende direktør Emil Eike i Go Ahead.
Selskapet lover at togene skal bli bedre og at punktligheten skal opp. I tillegg understreker de at de ikke har planer om å legge ned Sørlandsbanen.
– Sørlandsbanen er viktig for lokalbefolkningen, for Norge, og følgelig også for oss i Go-Ahead, skriver selskapet.