Hopp til innhold

Go-Ahead kalte ordførere inn til møte – ønsker å bedre tilliten

Togselskapet Go-Ahead inviterte ordførere langs Sørlandsbanen inn til møte. De ønsker en åpen dialog for å bedre tilliten til selskapet, som har fått mye kritikk.

Nelaug stasjon

I 2023 ankom 35 prosent av togene på Sørlandsbanen sin endestasjon seks minutter forsinket eller mer.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Først og fremst ønsker vi en bedre dialog, og målet med det er å få et bedre samspill, sier kommunikasjonssjef Oda Riska i Go Ahead.

Da ordførere fra flere kommuner langs Sørlandsbanen møtte opp til møte med Go-Ahead, var toget i rute.

Men i 2023 ankom 35 prosent av togene på Sørlandsbanen sin endestasjon seks minutter forsinket eller mer.

Go Ahead

Mandag var flere ordførere i møte med Go Ahead.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Togselskapet inviterte ordførerne til åpen dialog, hvor fokuset skulle være på hvordan Sørlandsbanen kan bli bedre.

De håper nå på å bedre tilliten.

– Vi har det samme målet om å gi en god tjeneste til passasjerer på Sørlandsbanen. Ordførerne vet hvor viktig strekningen er for dem som bor i deres kommuner, sier Riska.

Les også Togpendlere: Forfall og forsinkelser skremmer bort folk

Forfall Sørlandsbanen 
Ingjerd Jevnaker Straand

Håper stopp kommer tilbake

Go Ahead har innrømmet at de har problemer med forsinkelser, manglende vedlikehold og aldrende tog.

– Det er snart ingen som kan bruke toget. Vi er her først og fremst for å forsikre oss om at togtilbudet ikke blir redusert ytterligere, sier Lyngdal-ordfører Unni Nilsen Husøy (Frp).

I desember ble flere stopp kuttet på avgangene til Sørlandsbanen. Det er færre stopp på stasjonene i Audnedal, Vegårshei og Gjerstad.

– Jeg har forhåpninger om at i 2025 så kommer alle stoppene tilbake, sier Husøy.

 Unni Nilsen Husøy (

– Det er ingen som kan bruke toget snart, sier Lyngdals-ordfører Unni Nilsen Husøy.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Følgeforsinkelser dominerende

Ifølge togselskapet er følgeforsinkelser den dominerende årsaken til forsinkelsene.

Fordelingen for de andre forsinkelsene i 2023 var rundt 45 prosent feil på infrastruktur, 45 prosent hos operatør og 10 prosent utenforliggende årsaker.

– Hos operatør er det feil på kjøretøy som er den dominerende faktoren. Disse feilene fører ofte til at toget ikke klarer å holde den hastigheten som er forutsatt i ruteplanen, skriver Go-Ahead i en pressemelding.

NRK har gjennom flere saker fokusert på Sørlandsbanen, og dens mange problemer.

Les også Vil ta toget – men tør ikkje

Go-Ahead tog Kristiansand

– Krise

– Sånn som det er nå er det på ingen måte godt nok. Punktlighet på 65 prosent det er krise, sier administrerende direktør Emil Eike i Go Ahead.

Selskapet lover at togene skal bli bedre og at punktligheten skal opp. I tillegg understreker de at de ikke har planer om å legge ned Sørlandsbanen.

– Sørlandsbanen er viktig for lokalbefolkningen, for Norge, og følgelig også for oss i Go-Ahead, skriver selskapet.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,5 kr 25 min.
  • Dusje 5,1 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,6 kr En vask
  • Varmeovn 1,3 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %