Kommunen tar nå over tjenesten etter at Bokbyen har hatt ansvaret de siste 6–7 åra. Bokbyen mister samtidig 50 000 kroner i tilskudd som var knyttet til tilbudet.
– Dårligere informasjon
Kommunen driver nå selv turistinformasjonen og har spredd tilbudet mellom rådhuset på dagtid, og et eget turistkontor i sentrum som åpner på ettermiddagen.
Ifølge Kløvstad har bokbyen tilbudt hjelp til spørrelystne tilreisende 58 timer i uka i sommerhalvåret, mens dette tilbudet nå mer enn halveres i sentrum.
– Dette betyr at turistene får dårligere hjelp og må forholde seg til flere steder.
Vi har hatt lang erfaring med dette arbeidet, og har også en spesiell kompetanse på å hjelpe turister, sier han.
Han viser til eksempler der tilreisende på jakt etter overnatting, ikke har fått nødvendig hjelp, etter omleggingen.
Kløvstad innrømmer at dette også handler om økonomi for Bokbyen, som nå mister 50 000 kroner, og må redusere åpningstiden i selve Bokbyen på grunn av dette.
Kløvstad hevder endringen kun dreier seg om å spare penger for kommunen.
–Ikke dårligere tilbud
Rådmann i Tvedestrand, Pål Frydenberg avviser at tilbudet har blitt dårligere etter omleggingen.
– Vi har en motsatt oppfatning, at tilbudet tvert imot har blitt bedre. Men ordningen skal selvsagt evalueres når turistsesongen er over, sier han.
– Men det blir vel et dårligere tilbud når åpningstidene i sentrum blir redusert?
–Det er nytt for meg og det må vi i så fall undersøke spesielt, for jeg mener det skal bli flere timer, sier Frydenberg.
Han sier kommunen har en anstrengt økonomi, og var nødt for å gjøre noen grep, selv om dette nå rammer Bokbyens åpningstider.
Han kjenner kun til ett tilfelle der folk ikke har fått den hjelpen de burde fått, og avviser at dette er noe problem.