– Kommunen er en stor aktør. De bør prøve å få færre biler som bruker piggdekk i sin egen bilpark, sier Ivar Bergundhaugen (V).
Han mener det er både defensivt og lite fremtidsretta at hver tredje kommunale bil i Kristiansand kjører med piggdekk.
Han synes kommunen bør være et forbilde.
– Når vi skal gjøre endringer bør de gå foran og vise veien. Det er en kommunes oppgave.
Bergundhaugen mener det er viktig å få flere av de 700 kommunale bilene over på piggfrie dekk av miljøhensyn.
Spesielt siden Kristiansand er et område i Norge hvor det er få dager det er nødvendig å bruke piggdekk.
– Det handler om miljøbelastninger som svevestøv og mikroplast. Det er rett og slett et miljøspørsmål å få piggene av bilene, sier Bergundhaugen.
Innførte piggdekkgebyr
Han mener piggdekk-forkjemperne gjerne framhever de fem dagene i året hvor det er så glatt at det er farlig å kjøre piggfritt.
– Da vil jeg si at de 145 andre vinterdagene er det dårligere veigrep med pigg. I sum vil jeg påstå at det er mer trafikksikkert å kjøre piggfritt enn med pigg.
Venstre-politikeren var selv med på å innføre piggdekkgebyr i Kristiansand kommune fra 1. desember i fjor.
Målet med denne er å øke piggfriandelen til 85 prosent. Ifølge Kristiansand kommune er den i dag på 66 prosent.
Tryggest med piggdekk
Trond Richardsen er ansvarlig for bil – og maskinparken i Kristiansand kommune.
Han opplyser at det i vinter er i overkant av 200 biler som har kjørt på piggdekk av totalparken på 700 biler.
Det er den enkelte avdelingsleder som bestemmer om bilene skal ha pigger eller ikke.
– Vi har mange brukere som føler de har en tryggere arbeidsdag med å kjøre på piggdekk. De har fått lov til det, sier Richardsen.
Han påpeker at det er en stor kommune med stor geografisk utstrekning. Kjøreforholdene kan derfor være veldig forskjellig fra den ene enden til den andre.
– Jeg mener personlig at de aller fleste kan klare seg på piggfrie dekk, men vi administrerer en bilpark og leverer det avdelingene etterspør.
Kommunaldirektør: – Ikke bra nok
Kommunaldirektør i Kristiansand, Camilla Dunsæd, kjente ikke til at én av tre kommunale biler kjører med piggdekk.
– Det er ikke bra nok. Vi har ambisjoner om å få ned piggdekkbruken.
Hvordan?
– Vi kjøper ikke nye piggdekk når de gamle er utslitt. Da skiftes de til piggfrie dekk. Vi må også ha en intern runde med ansatte i hvilken grad piggdekk er nødvendig. For eksempel i hjemmesykepleien.