– Jeg pleier å velge klem fordi jeg synes det er koselig å få en klem av læreren hver dag, men i dag valgte jeg knoke, sier Amelia Yague Rosano (6) og smiler.
Hun og 22 andre førsteklassinger har nettopp blitt ønsket velkommen til en ny skoledag ved Mosby skole i Kristiansand. I døra til klasserommet står kontaktlærer Jørgen Snøås.
Barna peker på en plakat for å vise læreren hvordan de vil hilse. De kan velge mellom high five, klem, håndtrykk eller knoke. Flest velger klem.
– Med en gang elevene kommer inn døra til skolen, får de oppmerksomhet. Det er viktig for alle mennesker, fastslår Snøås.
Får innblikk i dagsformen
Ideen om å innføre valgfri velkomst fikk lærerne fra sosiale medier. Der har det de siste månedene florert med videoer av barn som selv velger hvordan de vil bli møtt. Flere av dem har gått verden rundt.
– Vi ønsket å prøve ut dette, og erfaringene har vært gode. Når vi møter elevene sånn får vi også et verdifullt innblikk i hvordan dagsformen deres er, forteller Snøås.
Forsker: – Spennende
Professor i pedagogikk May Britt Drugli ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, har forsket mye på relasjonen elev og lærer. Hun synes det er spennende at skolene lar barna velge.
– Vi vet at barn som blir sett og har direkte kontakt med lærer hver morgen, føler seg verdsatt, sett og bekreftet, sier Drugli.
Det at de nå også kan velge hvordan de vil bli møtt, tror hun betyr mye.
– Da kan de selv regulere om de vil ha masse nærhet i en klem, eller ta en high five i eplekjekk stil. Det er fint, sier professoren.
Populær hilse-plakat
Eirin Rannekleiv er selv lærer, og driver nettsiden Teaching Funtasic. Hun har laget valgplakaten som henger på utsiden av klasserommet på Mosby.
Hun la den ut som gratismateriell sent i høst. På få uker har den blitt lastet ned over 1100 ganger i Norge, hovedsakelig av lærere.
– Mange har etterlyst en slik plakat, så da laget jeg en. Jeg tror mange skoler her til lands bruker denne nå, sier Rannekleiv.
Karl Johans Minne skole i Kristiansand er én av dem. Her brukes plakaten både i 1. – og 3.- klasse. Oda Eskeland Berge, kontaktlærer i 1.- klasse, opplever at elevene liker den.
– Vi kommer til å fortsette og bruke plakaten. Vi har bare positive erfaringer, og føler at elevene blir bedre sett, sier Eskeland Berge.
Her er et eksempel på en video som har inspirert norske lærere.