Mekaniker og servicerådgiver Inge Haugen hos bilforhandler og verksted Sven Kvia i Flekkefjord har sett flere biler som kommer til verkstedet med ulyder. Men grunnen er enkel.
– Vi har mange eksempler på at bilister ikke forstår hva den ulyden i bilen er, så viser det seg at dekkene er løse fordi de ikke har strammet mutterne etter dekkskiftet, sier Haugen.
Holdbarhet
Dekkene kan holde i mange år om de blir lagret riktig. Men dekk er også en ferskvare ifølge Haugen.
– Folk ser ofte på dybdemønsteret og pigger, men glemmer at dekket kan være gammelt. På dekket står det ofte fire siffer. Det er ukenummer og året dekket ble produsert, sier mekanikeren.
Gummien kan bli hard og da vil ofte gripeevnen på veien være dårligere.
Rotasjonsretning
Mange dekk har også en pil som viser rotasjonsretningen på dekkene. Haugen og verkstedet har opplevd folk som har satt på dekkene med feil rotasjonsretning.
– Da får dekkene feil slitasje, sier Haugen.
Og man må kanskje kjøpe nye dekk.
Dybdemønster
De fleste bilforhandlerne har måleverktøy som de deler ut. På den måten finner du mønsterdybden på dekket.
– Dekkene skal ha minimum tre millimeters dybde, men jeg anbefaler å skifte når det bare er fire millimeter igjen, forteller Haugen.
Haugen mener lufttrykket er det mange slurver mest med.
– Det slurvers mest etter skifte fra sommer til vinterhjul. Sjekk fabrikantens veiledning. Det står ofte i tanklokket hva dekktrykket skal være eller i bilens manual, opplyser Haugen.
Tregest i landet med å skifte dekk.
Sørlendinger og vestlendinger er de tregeste i landet til å skifte bildekk, ifølge forsikringsselskapet IF.
Av bilister som var involvert i uhell forrige vinter på landsbasis, var 15,2 prosent skodd med sommerdekk. På Sørlandet hadde 22,4 prosent av bilistene på sommerdekk under vinterens uhell, viser tall fra forsikringsselskapet.
– Bruker man feil dekk på bilen, kan man vente at det skjer en ulykke, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i IF.