Langs togskinner på fergekaia i Kristiansand går en populær sykkelrute. En av dem som har gått på en smell her er Kristin Tverberg.
– Hjulet setter seg fast i skinnene og da går det som det må gå. Da går du på trynet, forteller Tverberg.
De fleste sykkelulykker skjer på denne måten, nemlig uten andre involverte. Det viser ferske tall fra et pågående prosjekt.
– Det er en misforståelse at det farligste for syklistene er andre trafikanter. Eneulykkene kan ha ganske alvorlige konsekvenser, sier Katrine Karlsen, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI).
Har avdekket mørketall
Karlsen er en av dem som står bak prosjektet ReCyCLIST. Et verktøy som for første gang kan kartlegge hvor, hvordan og hvorfor sykkelulykker skjer.
Pilotprosjektet på Sørlandet har nå vært i gang i 3 måneder. Allerede er 200 ulykker registrert bare i Agder.
– Vi involverer leger og sykehus der folk som blir skadet kommer inn, i motsetning til den offentlige statistikken som i stor grad baserer seg på politiets registreringer, forteller Karlsen.
Til nå er 80 prosent av de registrerte skadene eneulykker. Det innebærer at de etter all sannsynlighet ikke ville blitt registrert noe sted tidligere.
– Nå får man virkelig tall på hvilken utfordring dette er for syklister, sier Karlsen.
I det nye prosjektet samarbeider Transportøkonimisk institutt, sykehusene på Sørlandet, helsepersonell og fastleger om å dele ut detaljerte spørreskjemaer til pasienter.
– Veldig mange oppsøker jo enten legevakt eller sykehus, uten at politiet har vært involvert, og det er jo de vi lettere får tak i nå med dette prosjektet.
Det sier Tine Nyberg, seksjonsleder for akuttmottaket på sykehuset i Kristiansand. Hun har troen på prosjektet.
– Vi vet jo allerede nå at de har registrert flere skader enn de vi har visst om, for vi har ikke noen sikre tall, sier Nyberg.
Målet er å forebygge
Da jobbsyklist Kristin Tverberg gikk på trynet langs togskinnene i Kristiansand, ble hun ikke alvorlig skadet. Dermed ble ikke skaden registrert noe sted.
Men i ettertid har hun snakket med mange som har skadet seg på akkurat samme sted.
– Det har vært brudd, lange sykemeldinger, hodeskader og veldig mye forskjellig, forteller Tverberg.
I den nye oversikten registreres det hva slags skade det er snakk om, i tillegg til hvor den har skjedd.
Målet er å forebygge fremtidige skader. Blant annet ved å gjøre konkrete tiltak i infrastrukturen, hvis det kommer opphopninger av ulykker et bestemt sted.
– Da får vi flere ut på sykkelstien, enda bedre folkehelse og ikke minst færre ulykker, sier Tverberg.