Mener bussen må raskere fram

Bussene i Arendal sliter med å komme raskt nok fram i rushtida. Agder Kollektivtrafikk frykter derfor at folk heller velger bil.

Siv Elisabeth Wiken

Administrerende direktør Siv Wiken i Agder Kollektivtrafikk orienterte Aust-Agder fylkestings komite for samferdsel og miljø om problemet.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

På flere ruter i Arendal er det vanskelig å holde rutetida, ifølge administrerende direktør Siv Wiken i Agder Kollektivtrafikk (AKT).

– Vi ser at bussene står i de samme køene som bilene. Vi begynner å få en del utfordringer på det også i Arendal, sier Wiken.

Tar tid

AKT har noen linjer som de vurderer å legge på kjøretida for, fordi det tar lengre tid å kjøre strekninga i rushtida.

For eksempel får linje nummer 100 problemer med å holde rutetidene fra Sam Eyde og ned til sentrum i rushtida.

– Mens timen etterpå er det full framkommelighet, og da går det mye raskere. Derfor er det vanskelig å finne en riktig tidsintervall mellom de ulike holdeplassene, sier Wiken.

Ønsker bedre framkommelighet

Bruker bussene for lang tid i forhold til privatbiler mister de sitt konkurransefortrinn.

Derfor ønsker AKT på sikt å bedre framkommelighet for bussene i Arendal. Wiken sier det kan være snakk om å gi bussene prioritet i lyskryss, egne kollektivfelt eller alternative traseer for bussene.

– Vi skal stoppe og ta på passasjerer og slippe av passasjerer. Hvis vi i tillegg skal stå i de samme køene som bilene så tar nok dette litt for lang tid for mange. Derfor ønsker vi bedre framkommelighet på de mest kritiske stedene, sier Wiken.

Fremdeles er det likevel bussene i Kristiansand som har de største køutfordringene.