NRK Meny
Normal

Den nye hotellkongen

Bjørn Erling Auestad vil bli størst i reiselivskommunen Bykle. I går mottok han og kona Hanna «Setesdalsprisen».

Bjørn Erling Auestad

I kjølvannet av en generasjon ”hotellkonger”, seiler Bjørn Erling opp som den fremste blant de neste.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Bjørn Erling Auestad kalles «den nye hotellkongen i Setesdal». Hotelleventyret hans startet for 8 år siden, da han og kona Hanna Auestad kjøpte Bykle hotell for ei krone.

Nå disponerer de 600 senger i Bykle og på Hovden, og vil bli størst på overnatting i Bykle.

– Jeg vil aldri kalle meg hotellkonge selv, og heller ikke hotelldirektør. Jeg synes hotellvert er et mye hyggeligere navn. Men jeg synes det er stas at andre kaller meg hotellkonge. Det betyr at folk får med seg at vi vokser i antall senger og omsetning.

– Vi ønsker å bli størst i kommunen, ikke bare på antall senger, men også på omsetning. Vi har nå fire overnattingssteder, og vi ønsker å overta flere steder hvis anledningen byr seg, sier Bjørn Erling Auestad.

– Viktig å se muligheter

Da han og kona overtok Bykle hotell for ei krone 1. september 2003, fulgte tilskudd til ny overnattingsfløy fra Bykle kommune med. Forutsetningen var at de skulle drive hotellet i minst 10 år.

Hanna og Bjørn Erling Auestad

Hanna og Bjørn Erling Auestad mottok i går «Setesdalsprisen» for sitt arbeid innen reiseliv i Bykle.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

I de 8 årene som er gått har ekteparet utvidet drifta. I tillegg til 100 senger ved Bykle hotell, disponerer de også 150 senger på Hovdestøylen, 300 senger på Hovdehytta og 150 senger ved Hovden Appartement.

– Det er viktig å se framover og å se muligheter. For å overleve i denne bransjen er det viktig å ha ambisjoner, sier Hanna Auestad.

Fikk «Setesdalsprisen»

I går kveld fikk ekteparet hyllest jobben, da de mottok «Setesdalsprisen» under næringslivets årlige Setesdalskonferanse. Prisen består av en tildeling på 10 000 kroner og et diplom.

– Å drive hotell og overnattingssteder er tøffere enn noen gang. Man må sikre produktet sitt og jobbe enda hardere med salg enn tidligere, sier Bjørn Erling.

– Men takken man får er hyggelig, for man får den personlig i dette faget, sier Hanna.