Sjef for utrykningspolitiet i Agder, Øystein Krogstad, mener det er en belastning å måtte ta denne type avgjørelser i løpet av sekunder.
– Ikke verdt å risikere eget og andres liv
– Det er alltid en belastning å måtte ta slike avgjørelser i løpet av få sekunder. Ikke minst går dette på sikkerheten til mine egne tjenestefolk som jeg selvsagt setter veldig høyt, sier han til NRK.
– De må passe seg og det er ikke verdt å risikere eget og andres liv for å få stoppet en bil. Noen ganger går det greit å få stoppet bilistene, mens andre ganger må vi avstå fordi det kan oppstå farlige situasjoner, forteller UP-sjefen.
Les også:
Bare i løpet av forrige uke var det tre tilfeller på Sørlandet der bilister stakk fra politiet.
– Ting kan gå veldig galt
Stabssjef for politiet i Agder, Bård Austad, sier til NRK at slike tilfeller er en utfordring for politiet.
– I utgangspunktet er det en tjenesteplikt for politiet å stoppe trafikanter som prøver å unndra seg kontroll, men på den andre siden så er trafikken et sted der ting kan gå veldig galt. Det må vi også ta hensyn til når vi skal vurdere om vi skal bilister som prøver å stikke fra politikontroller, sier Austad.
(Saken fortsetter under bildet)
Opplever politiet i Agder at dette har blitt et større problem de siste årene?
– Det som er helt sikkert er at det er mye strengere krav til politiets vurdering når det gjelder dette enn det det var for noen år siden.
Terskelen for biljakt er høyere
Terskelen er høyere for når politiet kan igangsette en biljakt i dag enn for noen år siden, ifølge politiet. Årsaken til det er at en biljakt kan gå ut over trafikksikkerheten.
Politiet innrømmer likevel at hvert tilfelle bør vurderes nøye før politiet eventuelt velger å forfølge en bil som nekter å stoppe.
– Det har mye å si hva føreren av bilen er mistenkt for. Det oppstår alltid en farlig situasjon dersom hastigheten blir høy. Er det snakk om mindre forhold må man kanskje la bilen kjøre, men dersom det er snakk om mer alvorlige forhold gir instruksene politiet anledning til å forfølge bilen lenger, sier Krogstad.
Les også: