Hopp til innhold

Satser grønt med ny fabrikk

Asfalt Sør sin nye fabrikk i Kvinesdal skal bidra til en mer miljøvennlig produksjon.

Asfalt Sør starter ny fabrikk

Fredag 5. juli åpnet Asfalt Sør ny fabrikk på Opofte i Kvinesdal.

Foto: John Ingve Kvinlaug

– Vi ville investere i en ny fabrikk som hadde større kapasitet, og som i mye større grad kan møte det grønne skifte, sier styreleder i Asfalt Sør Per Erik Røgenes.

Asfalt Sør sin nye fabrikk på Opofte i Kvinesdal er nå offisielt åpnet.

Den skal være bedre tilrettelagt for gjenbruk av asfalt, og vil bruke biofyring til oppvarming.

– Vi ønsker å være et miljøbevisst selskap. Det er viktig at vi sparer miljøet der vi kan.

Det sier daglig leder i Asfalt Sør John Ingve Kvinlaug.

Ifølge ham kan den nye fabrikken produsere 180 tonn asfalt i timen.

Det var Agder som først skrev om saken.

Les også Blomst sprer seg – nå skal den fjernes

Lupiner E18

Behov for ny fabrikk

Asfalt Sør ble etablert i 2009. Da kjøpte selskapet en fabrikk på Island som de flyttet til Norge.

Det var en veldig god fabrikk og vi fikk anledning til å produsere og legge asfalt i mange år. Men etter hvert så vi at kapasiteten ble litt for liten, sier Røgenes.

I oppstartsåret omsatte firmaet for ca. 5 millioner kroner, og hadde 7 ansatte.

I 2023 var omsetningen på 90 millioner kroner, og i dag har selskapet 25 ansatte.

åpningen av Asfalt sør sin nye fabrikk

Daglig leder i Asfalt Sør John Ingve Kvinlaug på scenen under åpningen av den nye fabrikken sammen med styreleder Per Erik Røgenes.

Foto: Ann-Jeanett Kvås / Asfalt Søt

Styrelederen legger til at det grønne skiftet og forventninger fra myndighetene om å redusere utslipp, også gjorde at en ny fabrikk ble nødvendig.

– For å bli mer miljøvennlige måtte vi produsere en ny type asfalt som hadde lavere temperatur og andre fyringskilder. Det klarte vi ikke med det gamle asfaltverket. Det var utdatert i forhold til den morgendagen vi går i møte.

Ifølge Agder har bruk av pelletsfyring i stedet for olje for å få temperaturen opp i 200 grader fått utslippene ned fra 67 kilo til 25 kilo per tonn ferdig asfalt.

Les også Skal bygge eit av Noregs største solkraftverk

Illustrasjon av Birkeland solkraftverk

Samarbeider med hjørnestensbedrift

I tillegg til gjenbruk og nye metoder for oppvarming, skal fabrikken også være bedre tilpasset bruk av steinmasser som Silica Greenstone (Sigs) i produksjonen.

Gjennom et prosjekt i samarbeid med Eramet Norway har Asfalt Sør nemlig begynt å bruke den grønne steinen i produksjon av asfalt. Det skal bidra til en mer miljøvennlig produksjon.

– Det viser seg at dette er noe vi faktisk får til. Vi kan bruke Sigs fra Eramet som erstatning for det vi kaller jomfruelige steinmasser når vi skal lage ny asfalt, sier styreleder Per Erik Røgenes.

Tradisjonelt består asfalt av steinmasser og olje, forklarer han.

Les også Denne steinen kan revolusjonere vegbygginga i framtida

Silica Greenstone såkalt Sigs er et biprodukt fra produksjon av silikomangan.

Hvis vi kikker inn i framtida, så er det ikke så ideelt å hele tiden knuse ut nytt fjell for å lage asfalt.

NRK har tidligere skrevet om hvordan Nye Veier har fått dispensasjon til å bruke sigs i motorvegprosjektet E39 gjennom Lyngdal.

Det er strenge regler for hvordan produksjon av asfalt og bygging av nye veier skal foregå i Norge.

Men Røgnes håper at de vil kunne tilby asfalt laget av Sigs til alle kunder i løpet av neste år.

Silica Greenstone såkalt Sigs er et biprodukt fra produksjon av silikomangan.

Sigs blir regnet som klimanøytralt fordi alt CO2-avtrykket fra verket i Kvinesdal er knyttet til produksjon av hovedproduktet silikomangan.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Eramet Norway i Kvinesdal produserer årlig 220.000 tonn sigs. I tillegg har de omtrent 1,5 års produksjon på lager som kan brukes.

Les også Må betale for å gå i land: – Det er spesielt

Skilt som viser at man må betale for å gå i land. Bilde av sørlandsidyll i bakgrunnen

null
Spiller nå
6000 uten strøm i Risør 04:01
Neste