– Spillet er mer interessant og skummelt nå fordi dette har blitt virkelighet. Jeg kan kjenne meg igjen, sier ei 18 år gammel kvinne fra Kristiansand.
Hun har spilt spillet tidligere også, man da endte hun opp med å slette det. For omtrent én måned siden valgte hun å laste det ned på nytt.
– Det var både fordi det hadde blitt billigere og på grunn av koronaviruset, sier hun.
Mange nye brukere
Ifølge Wikipedia har Plague Inc., som kom på markedet i 2012, fått mange nye brukere på grunn av koronapandemien. Det samme skjedde ved ebolautbruddet for noen år siden.
Spillet skal nå være lastet ned over 85 millioner ganger.
At det er populært bekreftes også av barnevakten.no, som nylig har anmeldt spillet.
– Spillet har fått plass på topplistene i app-butikkene, sier rådgiver på apper og spill i Barnevakten Kris Leslie Munthe.
I utgangspunktet mener han spillet ikke er veldig problematisk, men at det som skjer i verden nå gjør temaet mer sårt.
– Denne type spill kan gjøre barn mer skremt enn de har grunn til å være, sier han.
Plague Inc. har aldersgrense sju år i Google Play og 12 år i App Store.
Munthe råder foreldre til å sette seg inn i hva spillet handler om, før det eventuelt lastes ned. Han påpeker at barn er forskjellige. Det ett barn takler bra, kan bekymre ett annet.
– Det er foreldrene som må vurdere for det er de som kjenner barnet best, sier han.
– Litt «spooky»
18-åringen i Kristiansand forteller at mens hun spiller, popper det opp varsler som gjør det hele enda mer virkelig.
– Ett varsel kan for eksempel være «Italia varsler unntakstilstand». Når du så ser et liknende varsel komme i det virkelige liv, er det litt «spooky», sier hun.
– Kan du forstå at noen reagerer på at folk spiller dette spillet nå?
– Ja det gjør jeg fordi koronaviruset har tatt mange liv, men samtidig må man huske på at det tross alt bare er et spill. Ved å spille lærer man også noe, blant annet hvordan virus smitter og om resistens mot legemidler, sier hun.
– Kan få et feil bilde
Lærer og én av initiativtakerne bak nettsiden spillpedagogene.no Tobias Staaby, mener imidlertid det er viktig at spillerne er kritiske.
– Om man tolker spillet som det er, kan man ende opp med et feilaktig bilde av verden. Det er en rekke ting som ikke er realistiske. For eksempel er det ingen som blir friske av sykdommen, sier han.
Staaby mener at man ikke nødvendigvis lærer så mye av spillet, men at det kan være svært nyttig om det settes i riktig sammenheng.
– Om det tas i bruk av en lærer som er kritisk og hjelper elevene med å stille gode spørsmål, kan det være en nyttig ressurs i et undervisningsopplegg om for eksempel sykdommer og smitte.
Spillpedagogene, som mener spill i mye større grad bør tas i bruk i norsk skole, har laget et opplegg for hvordan man kan benytte Plague Inc. i undervisningen. Opplegget beregnet på 5. trinn og oppover, ble imidlertid laget før koronapandemien var en realitet.
Jobber med ny modus
På nettsiden til Ndemic Creations, som har utviklet og utgitt spillet, står det at mannen bak spillet ikke hadde sett for seg det som skjer i verden nå:
Selskapet skriver også at de har donert 250 000 dollar til forskning på covid-19. Summen er fordelt på Verdens helseorganisasjon (WHO) og koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI).
Nå jobbes det også med å lage en modus der spillerne i stedet for å spre sykdom, heller skal bekjempe den for å redde verden.