– Vi har hele tida vært kritiske til hvordan Nye Veier gjør dette. Prosjektene er for store, og de bør deles opp i mindre strekninger, sier Oskar Tore Åsen, daglig leder i Maskinentreprenørenes Forbund, Agder og Rogaland.
I går ble det kjent at det statlige selskapet, Nye Veier, har avlyst anbudskonkurransen om de 19 kilometerne med ny europavei mellom Breimyr i Kristiansand mot Mandal. Bare to selskaper fra Italia og Spania var kvalifiserte.
– Og det er rett og slett for lite grunnlag. Vi må nå finne ut hva som kan være årsaken til den labre interessen, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør, E39 Kristiansand - Sandnes.
– Ødelegger for norske arbeidsplasser
Åsen mener årsaken er at svært få norske selskaper kan ta på seg en jobb til flere milliarder kroner.
– Det er store og kompliserte kontrakter, som ikke er lagt opp til de fleste norske entreprenører. De kan ikke konkurrere med utenlandske, hevder Åsen.
Prosjektene til Nye Veier er for store, og bør deles mer opp, mener Oskar Tore Åsen, daglig leder i Maskinentreprenørenes Forbund, Agder og Rogaland.
Foto: Kai Stokkeland / NRKHan mener det ville vært fullt mulig å ha flere mindre selskaper inne på samme strekning, og dermed ville flere norske selskaper hatt sjans.
– Anleggsbransjen sysselsetter masse folk nå, og hvis ikke våre selskaper engang har mulighet til å bli med, vil det gå ut over norske arbeidsplasser.
– Men det er vel EØS-regler som sier at norske ikke kan få fordeler?
– Poenget er at vi iallefall må få sjansen til å bli med på like vilkår. Politikerne må jobbe slik at det legges tilrette.
Ikke mål om norske
Prosjektdirektør Asbjørn Heieraas sier det ikke er noe mål at norske selskap skal få oppdraget. Nye Veier henvender seg til de største internasjonale og de største i Norge:
– Vi har hatt flere norske med i de andre prosjektene våre, og det har også vært norske som har fått oppdragene. At ingen kvalifiserte er med denne ganga, er en ny situasjon for oss.
Nye Veier vil nå kontakte de entreprenørene som kan være aktuelle, for å høre hvorfor de har uteblitt.
Prosjektdirektør Asbjørn Heieraas sier det ikke er noe mål at norske selskap skal få oppdraget.
Foto: Svein Sundsdal / NRK– Det er klart at noen synes kanskje dette begynner å bli litt stort, men det kan også handle om tidspunkt, og at det er andre arbeider på gang, sier Heieraas.
Den nye veistrekninga blir forsinka som følge av at det må utlyses en ny konkurranse. Heieraas tror ikke man vil gå ned på størrelsen på prosjektet:
– Vi går ikke ned på småkontrakter. Vi må se hva som er årsaken til dette.
- Les også: Kan få Norges høyeste bro
Det er bare kontrakten for denne strekningen på E39 som blir forsinka,