Hopp til innhold

«Ingen» vil bygge E39: – Kontraktene er for store

De fleste norske entreprenører kan ikke, eller tør ikke ta den store jobben. Det hevder Maskinentrepenørenes Forbund (MEF). Nye Veier må avlyse anbudskonkurransen om E39 vestover.

Nye Veier

Ingen norske entreprenører har meldt sin interesser for å bygge 19 km ny europavei vestover fra Kristiansand. Bare to utenlandske selskap ville kjempe om kontrakten verdt 3,6 milliarder kroner.

– Vi har hele tida vært kritiske til hvordan Nye Veier gjør dette. Prosjektene er for store, og de bør deles opp i mindre strekninger, sier Oskar Tore Åsen, daglig leder i Maskinentreprenørenes Forbund, Agder og Rogaland.

I går ble det kjent at det statlige selskapet, Nye Veier, har avlyst anbudskonkurransen om de 19 kilometerne med ny europavei mellom Breimyr i Kristiansand mot Mandal. Bare to selskaper fra Italia og Spania var kvalifiserte.

– Og det er rett og slett for lite grunnlag. Vi må nå finne ut hva som kan være årsaken til den labre interessen, sier Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør, E39 Kristiansand - Sandnes.

– Ødelegger for norske arbeidsplasser

Åsen mener årsaken er at svært få norske selskaper kan ta på seg en jobb til flere milliarder kroner.

– Det er store og kompliserte kontrakter, som ikke er lagt opp til de fleste norske entreprenører. De kan ikke konkurrere med utenlandske, hevder Åsen.

Oskar Tore Åsen

Prosjektene til Nye Veier er for store, og bør deles mer opp, mener Oskar Tore Åsen, daglig leder i Maskinentreprenørenes Forbund, Agder og Rogaland.

Foto: Kai Stokkeland / NRK

Han mener det ville vært fullt mulig å ha flere mindre selskaper inne på samme strekning, og dermed ville flere norske selskaper hatt sjans.

– Anleggsbransjen sysselsetter masse folk nå, og hvis ikke våre selskaper engang har mulighet til å bli med, vil det gå ut over norske arbeidsplasser.

– Men det er vel EØS-regler som sier at norske ikke kan få fordeler?

– Poenget er at vi iallefall må få sjansen til å bli med på like vilkår. Politikerne må jobbe slik at det legges tilrette.

Maskin- og entreprenørenes landsforbund mener oppdragene på E39 mellom Kristiansand og Stavanger er altfor store for lokale entreprenører. I går ble det kjent at Nye Veier avlyste anbudskonkurransen for første del av E39 mellom Kristiansand og Mandal etter at bare to selskaper fra Italia og Spania var kvalifiserte.

Ikke mål om norske

Prosjektdirektør Asbjørn Heieraas sier det ikke er noe mål at norske selskap skal få oppdraget. Nye Veier henvender seg til de største internasjonale og de største i Norge:

– Vi har hatt flere norske med i de andre prosjektene våre, og det har også vært norske som har fått oppdragene. At ingen kvalifiserte er med denne ganga, er en ny situasjon for oss.

Nye Veier vil nå kontakte de entreprenørene som kan være aktuelle, for å høre hvorfor de har uteblitt.

Asbjørn Heieraas - Nye Veier

Prosjektdirektør Asbjørn Heieraas sier det ikke er noe mål at norske selskap skal få oppdraget.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– Det er klart at noen synes kanskje dette begynner å bli litt stort, men det kan også handle om tidspunkt, og at det er andre arbeider på gang, sier Heieraas.

Den nye veistrekninga blir forsinka som følge av at det må utlyses en ny konkurranse. Heieraas tror ikke man vil gå ned på størrelsen på prosjektet:

– Vi går ikke ned på småkontrakter. Vi må se hva som er årsaken til dette.

Det er bare kontrakten for denne strekningen på E39 som blir forsinka,

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %