– Ja, det er en høy bru, og det er klart at den vil kunne bli spektakulær. Den vil i hvert fall bli et landemerke i Lindesnes, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Asbjørn Heieraas.
Per i dag ser den nye broen ut til å bli 120 meter høy og cirka én kilometer lang. Det betyr at den vil bli mer enn dobbelt så høy, og litt lengre, enn Varoddbrua i Kristiansand.
Prosjektdirektør i Nye Veier, Asbjørn Heieraas, tror den nye broen i Lindesnes kan bli et spektakulært syn. Her sitter han med kartet over den nye E39-traseen.
Foto: Svein Sundsdal / NRKHeieraas mener man vil få god utsikt fra broen, og tror konstruksjonen blir tøff.
Han forteller at boren vil krysse Audna på et sted hvor det er relativt smalt, sånn at konstruksjonen ikke skal bli så voldsom, eller prege hele Audnedalen.
– Det er jo en firefeltsvei, med rekkverk og det hele, så jeg tror ikke det vil oppleves som man kjører på kanten av et stup.
Les også: Kan spare én milliard på å flytte europaveien
Bygges trolig i betong
Ifølge Heieraas er det en rekke hensyn som må tas når man bygger en så høy bro, men legger til at det er helt uproblematisk å få til.
Hva slags materiale som skal brukes i konstruksjonen vil prosjektdirektøren overlate til entreprenørene å velge. Trolig står det mellom stål eller betong.
– Det vi har sett så langt er at betong er det billigste, så det vil ikke overraske meg om det blir i betong. Men det må entreprenørene få velge selv.
Den nye broen vil gå over elva Audna, og vil trolig bli et landemerke i Lindesnes, mener Heieraas i Nye Veier.
Foto: Illustrasjon / Nye Veier