– Reiser spørsmål om lovligheten

En annonse for Andås begravelsesbyrå kan være i strid med markedsføringsloven, mener Forbrukerombudet.

Andås annonse

Denne annonsen for Andås begravelsesbyrå reiser spørsmål, mener Forbrukerombudet.

Foto: NRK

Et sommerlig bilde og en oppfordring om å ta det pent. Annonsen til Andås begravelsesbyrå i Kristiansand er i sin stil enkel, men budskapet kan være vanskeligere å tolke.

Det har ikke gått upåaktet hen i bransjeorganisasjonen Virke Gravferd, som fikk den oversendt tidligere i sommer:

Gunnar Hammersmark

Direktøren i Virke Gravferd sier begravelsesbyråene må være ekstra påpasselige med saklighet og utforming.

Foto: Virke

– Vi fikk tilsendt denne annonsen i juli, og tok kontakt med byrået for å høre hva intensjonen for markedsføringen var, sier Gunnar Hammersmark som er direktør for Virke Gravferd.

Han understreker at bransjeorganisasjonen har utarbeidet egne retningslinjer for markedsføring, som tar utgangspunkt i markedsføringsloven.

Retningslinjene sier blant annet følgende:

"Begravelsesbyråenes spesielle karakter tilsier at det bør vises aktsomhet i markedsføringen (...) Markedsføringen skal ha et saklig preg, og de etiske regler krever at verdighet skal opprettholdes i alle deler av yrkesutøvelsen."

Må ha fintfølelse

Hammersmark sier at det er viktig å være ekstra fintfølende innenfor denne bransjen.

– Derfor ba jeg Andås begravelsesbyrå vurdere om dette kunne oppleves negativt selv om intensjonen var god.

Han reagerer med overraskelse på at annonsen også ble benyttet etter samtalen han hadde med begravelsesbyrået.

– Det er vanskelig å gi et entydig svar på om dette er enten innenfor eller utenfor. Men det at det har vært reaksjoner er et signal, sier han.

– Reiser flere spørsmål

Forbrukerombudet har ikke vurdert annonsen konkret, men har sett på den og er langt på vei enig med Hammersmark.

– Vi ser at dette kan reise spørsmål som gjør at annonsen kan være i strid med markedsføringsloven §2. Og her er det vanskelig å si om den virker støtende, sier Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Tonje Hovde Skjelbostad

Tonje Hovde Skjelbostad mener annonsen reiser spørsmål i forhold til markedsføringsloven.

Foto: CF Wesenberg / Kolonihagen

Hun legger vekt på at det ikke er nok at en liten gruppe mennesker føler seg støtt, men snarere om det støter et helt samfunn.

Vil delta i den offentlige samtalen om døden

Svein Arild Andås er daglig leder i Andås begravelsesbyrå, og forteller at annonsen var en av fire sommerannonser.

– Vi som jobber med dette hver dag, vet hva både liv og død innebærer. Derfor vil vi signalisere at man skal nyte sommeren og livet, men vi vil også si at livet er skjørt. Det er viktig å ha med seg.

Svein Arild Andås

Svein Arild Andås mener det er viktig å tørre å delta i den offentlige samtalen om døden på en mer fargerik måte.

Foto: Liv Eva Welhaven Løchen / NRK

Han utdyper at de tradisjonelle annonsene ofte kan bli ensidige. Derfor ville de sette mer farge på en grå og trist måte å være til stede på.

- Vi tror at våre medmennesker setter pris på en åpen, vennlig og fordomsfri samtale om døden.

Andås mener samfunnet har en oppfatning om at begravelsesbyråene må være veldig forsiktige, mens mediene dekker død på en mer brutal måte.

– Vi ønsker å være en motvekt til medienes dekning av død, men heller vise at også livet og døden er mer sammensatt, avslutter Andås.