– Det koster litt penger. Men man kjøper jo ikke alt på en gang. Man kjøper litt nytt for vært år, sier Inger-Lise Moy.
Moy bor i en av Norges mest pynta julegater, nemlig Voieåsen i Kristiansand. Her har de i flere år hatt julelyskonkurranser.
– Det blir mer og mer «crazy» for hvert år. Dette er jo bare moro! Det er hyggelig for oss som bor her, men folk kommer også langveisfra for å se på. I det siste har det vært bilkø her nesten hver eneste dag, fordi så mange har lyst til å se på gaten vår.
Selger dobbelt så mye
Markedsanalytiker hos Nille, Camilla Steinberg, er en av flere som bekrefter til NRK at det er økt konkurranse fra internett, siden man kan kjøpe julepynt billig fra utenlandske kjeder.
Nipsbutikken har blant annet hatt tilbudskampanjer for å ikke bli utkonkurrert av nettbutikker.
Markedsanalytikeren tror likevel at fysiske butikker har et fortrinn i julestriden, fordi et koselig julemiljø i butikkene kan gjøre det hyggeligere for hektiske juleshoppere å kjøpe det de trenger.
– I de siste årene har vi sett en klar trend til at julebelysning ute er mer populært, og vi selger faktisk dobbelt så mye av disse produktene som vi gjorde for bare et par år siden.
Amerikansk tradisjon
Tilbake i Kristiansand er det ingen naboer som vil si noe negativt om den amerikanskinspirerte julegata. Inger-Lise Moy tuller og sier at man kanskje må forvente noen søvnløse netter om man bor ved siden av de mest blinkende husene.
Også hos Nille opplever de at kundene ønsker pynt som ligner det man kan finne i USA.
– Vi blir i stadig større grad påvirket av verden rundt oss gjennom for eksempel økt bruk av sosiale medier, og vi tror dette er mye av årsaken til den «amerikanske» trenden. Dette ser vi også i andre større sesonger som for eksempel halloween. Generelt er vi mer glad i å feire og dele både små og store anledninger, sier Camilla Steinberg.