– Det er helt vanvittig. Dette er unødvendige klimagassutslipp, mener Fremtiden i våre hender.
Digitalisering.
Dyrere papir. Sosiale medier.
Man skulle tro reklame i postkassa forsvinner.
Men, nei - uadressert reklame på papir lever i beste velgående.
DALENDE: Kundeaviser på papir taper terreng sakte med sikkert, men er fortsatt en viktig kanal, ifølge Kine Søyland i matvaregiganten Norgesgruppen.
Foto: NorgesgruppenMange på tilbudsjakt
– Vi ser at kundeavisene fortsatt står ganske sterkt, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.
Landet største matvarekonsern - med butikker som Meny, Joker og Kiwi - forklarer det blant annet med tidene vi er inne i.
– Vi ser det i sammenheng med folks økende fokus på tilbud og gode kjøp for tiden, sier Søyland.
Også de andre matvaregigantene bekrefter at kundeavisene lever i beste velgående.
«Kundeaviser er fortsatt en viktig flate», sier Rema 1000, mens Coop Norge sier «fysisk kundeavis fremdeles fungerer godt. Spesielt for Obs og Coop Mega».
Alle slår samtidig fast at volumet på kundeaviser går sakte ned til fordel for digitale kundeaviser.
MENGDER: Tall fra bransjen viser at total omsetning for uadressert reklame på papir falt 5-10 prosent årlig fra 2018 til 2022.
Foto: per-kåre sandbakk / nrk12 md. - 29 kilo
Men, altså - likevel.
Det daler ned i fire farger.
Matvarer, sportsartikler, baderom, byggevarer.
NRKs Victoria Marie Nordahl tok vare på alle reklamene i 12 måneder.
Da året var omme lempet hun alt i en diger koffert - tok den med på jobb, og veide opp innholdet.
Vekten stanset på 29 kilo.
Da er det ikke tatt med noen innstikk fra aviser.
GAMMELDAGS: Anja Bakken Riise i Fremtiden i våre hender mener tiden for papirreklame burde være forbi.
Foto: Renate Madsen / Fremtiden i våre henderDiesel i landbruket
– Dette er unødvendig bruk av ressurser, sier leder Anja Bakken Riise i Fremtiden i våre hender.
Hun mener tidene for reklame på papir burde være forbi.
I Norge kan man reservere seg aktivt imot reklame - og få et klistremerke til postkassa. Fremtiden i våre hender mener det burde vært motsatt.
Postkassa skulle vært reklamefri inntil du setter på et «ja, takk - til reklame».
Danmark har jobbet med en slik regel, men venter fortsatt på en avklaring om lovligheten fra EU.
Ifølge debatten i Danmark skaper papirreklame til danske postkasser et klimautslipp på 300.000 tonn CO₂.
– Det tilsvarer alle de årlige dieselutslippene i norsk jordbruk. Dette er en lavthengende frukt som politikerne kan plukke, mener Bakken Riise.
IKKE MOBB PAPIR: – Det meste av avis- og magasinpapir resirkuleres, så reklame på papir er ganske bærekraftig, sier Jan Morten Drange i ANFO, med over 200 medlemsbedrifter.
Foto: ANFO– Papir ikke så ille
ANFO Annonsørforeningen går ikke med på å stemple kundeaviser og papirreklame som klimaversting.
– Det er en myte at papir er så mye mindre bærekraftig enn alt mulig annet. Den digitale verdenen har sine svin på skogen, sier leder Jan Morten Drange.
– Tenk på serverparker, kjøling og energibruk. Lagring i sky er ekstremt energikrevende.
Nærmere 70 prosent av all markedsføring i Norge er nå digital, ifølge bransjeforeningen.
– Det betyr at vi ligger langt fremme på digitalisering internasjonalt, sier Drange.
Han mener klima-regnskapet for papir ikke er så svart-hvitt, og slår fast at reklame har en viktig og verdiskapende funksjon.