Asgeir Ripe er sjåfør og hovudtillitsvald i Transferd i Førde. Saman med kollegaene i 229 norske transportselskap er han med i eit program som er kalla «På riktig side».
– Vi prøver å sjå langt framover, sleppe gassen når vi kan og trille. Vi stansar på ferjekaiane og slepp medtrafikantane forbi, slik at dei kan køyre som dei vil. Så kan vi ligge bak og ta det med ro og likevel kome fram til omtrent same tid.
Det meste av det han gjer bak rattet blir registrert.
– Dei har full kontroll på det meste. Men det er eit godt tiltak som gjer at selskapet sparer pengar, sjåførane har ein rolegare og betre kvardag med mindre stress, og vi skaper eit betre omdøme for selskapet.
Det er Norges Lastebileierforbund – NLF – som står bak programmet. Hovudmålet er å få ned talet på trafikkulukker der vogntog er innblanda.
- Les også:
– Positive tilbakemeldingar
Og så langt i år er talet på dødsulukker med vogntog involvert rekordlågt. Men dette er ikkje den einaste positive effekten, seier dagleg leiar Nils Huus i Transferd.
– Vi ser at sjåførane køyrer meir defensivt. Tomgangskøyringa er redusert med fem prosent, og talet på kraftige oppbremsingar er redusert med 50 prosent, og det seier noko. Vi får ned stressnivået og tek meir omsyn til medtrafikantane.
Og akkurat det blir lagt det merke til.
– Eg har faktisk fått positive tilbakemeldingar frå medtrafikantar, og det har vi ikkje opplevd tidlegare, seier Huus.
– Ber om forståing i motbakkar
Huus fortel at dei ber sjåførane stanse når dei køyrer av ferjer for å sleppe annan trafikk føre, og dei gjer sitt for at mindre bilar kan køyre forbi dei på ein trygg måte.
Men i motbakkar der det er svingete er det ikkje like lett å kome forbi tunge vogntog. Eit slikt døme er Halbrendslia på E39 i Førde.
– Når du dreg på 50 tonn er det ikkje berre å stoppe. Det er tungt å kome i gang att, og det går ut over drivstofforbruket. Difor ber vi om at andre trafikantar viser forståing, seier Ripe.
Farlege episodar på kvar tur
Det viktigaste er å få ned talet på ulukker. Men det er lite hjelp i om tungbilsjåførane brukar hovudet, dersom andre trafikantar ikkje gjer det. Asgeir Ripe seier han nesten kvar tur er vitne til farlege episodar.
– Særleg fredag ettermiddag på veg frå Oslo oppover Hallingdal kan det vere ille. Då er det særleg sjåførar av kraftige SUV-ar og Tesla som trur dei kan køyre forbi kvar det skal vere.